“Nek- of rugpijn? Beweeg zonder zorgen!”

Grote studie in vooraanstaand wetenschappelijk tijdschrift JAMA Neurology

Juist om minder pijn te hebben, moeten rug- en nekpatiënten leren vrijuit te bewegen en niet bang te zijn voor pijn. Dat blijkt uit een grootschalige studie van de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Gent. Onderzoekster Anneleen Malfliet van de Vrije Universiteit Brussel: “We moeten de aanpak van chronische nek- en rugpijn danig herzien.”

De uitgebreide studie verscheen deze week in het vooraanstaande, wetenschappelijke tijdschrift JAMA Neurology. Uit het onderzoek blijkt dat een programma waarbij patiënten geleerd wordt niet bang te zijn voor pijn en oefeningen worden geïntroduceerd waarbij pijn niet wordt vermeden, effectiever is dan de traditionele behandelingswijze. Bij de nieuwe behandeling moet de kennis en functionaliteit van de patiënt met chronische nek- of rugpijn voorop staan.

De zorg die van oudsher wordt toegepast, is een combinatie van behandeling van de rug- en nekpijn en algemene oefentherapie.  Bij deze biomedische aanpak behandelt de arts of de therapeut de specifieke dysfuncties in spieren en gewrichten. Anneleen Malfliet: “We moeten afstappen van het zoeken naar een verklaring in de spieren en gewrichten van de patiënt met nek- of rugpijn.”

De pijneducatie voor de patiënt, waar het nieuwe onderzoek voor pleit, bestaat uit een zeer gedetailleerde uitleg van wat er in het zenuwstelstel gebeurt bij chronische pijn. De oefeningen die volgens het onderzoek van de VUB en de UGent daarbij moeten worden gedaan, bestaan uit uitdagende bewegingen en activiteiten die de patiënt als pijnlijk ervaart of zelfs vermijdt.

Dit, zo blijkt uit het nieuwe onderzoek, is de beste manier is om de pijn te reduceren en de mentale en fysieke functionaliteit te verbeteren. Veiligheidsgedrag is hierbij uit den boze.

De grote richtlijn van deze behandeling is dat de patiënt moet kunnen wat hij voor de pijnklachten kon. Anneleen Malfliet: “Nek- of rugpijn? Beweeg zonder zorgen!”

De studie is uitgevoerd door Vrije Universiteit Brussel, Vakgroep Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie (KIMA), Prof. Dr. Jo Nijs, en Anneleen Malfliet; Universiteit Gent, Vakgroep revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, Prof. Dr. Lieven Danneels, Prof. Dr. Barbara Cagnie, Prof. Dr. Mira Meeus, en Dr. Jeroen Kregel.

Anneleen Malfliet, [email protected], 02-477 45 62

Contact us
Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB
About Press - Vrije Universiteit Brussel

Vrije Universiteit Brussel is an internationally oriented university in Brussels, the heart of Europe. By providing excellent research and education on a human scale, VUB wants to make an active and committed contribution to a better society.

The World Needs You

The Vrije Universiteit Brussel assumes its scientific and social responsibility with love and decisiveness. That’s why VUB launched the platform De Wereld Heeft Je Nodig – The World Needs You, which brings together ideas, actions and projects based on six Ps. The first P stands for People, because that’s what it’s all about: giving people equal opportunities, prosperity, welfare, respect. Peace is about fighting injustice, big and small, in the world. Prosperity combats poverty and inequality. Planet stands for actions on biodiversity, climate, air quality, animal rights... With Partnership, VUB is looking for joint actions to make the world a better place. The sixth and last P is for Poincaré, the French philosopher Henri Poincaré, from whom VUB derives its motto that thinking should submit to nothing except the facts themselves. VUB is an ‘urban engaged university’, strongly anchored in Brussels and Europe and working according to the principles of free research.

www.vub.be/dewereldheeftjenodig