Drie VUB-wetenschappers winnen een prestigieuze VLIZ-Award voor zee-gerelateerd onderzoek

Twee biologen en één archeoloog van de Vrije Universiteit Brussel zijn bekroond met een Award, uitgereikt door het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ). Ze kregen hun prijs tijdens de Marine Science Day 2023 in Brugge.

De pas afgestudeerde VUB-archeoloog Dries Vergouwen kreeg de VLIZ Master Thesis Awards 2023 ter waarde van 500€ voor zijn onderzoek over de vuurtorens van de antieke Romeinse haven van Nea Paphos op het eiland Cyprus. Hij slaagde erin om in het kader van zijn masterthesis Come Sail Your Ships Around Me. Studying the Roman Harbour Infrastructure and Seascape of Nea Paphos using Viewshed Analysis de meest waarschijnlijke inplantingsplek te vinden voor de vuurtorens van de belangrijkste Romeinse haven van het Romeinse Cyprus.

Meer info: VUB-onderzoek lokaliseert ongekende vuurtorens in een haven uit de Romeinse tijd in Cyprus

Naast Vergouwen vielen ook twee doctoraatstudenten in de prijzen. VUB-mariene biologe Joëlle De Weerdt krijgt een VLIZ Philanthropy Brilliant Marine Research Idea-grant van 5.000€ voor haar onderzoek naar bultruggen in de Stille Oceaan nabij de Nicaraguaanse kust. Met haar onderzoek over zingende mannetjesbultruggen wil ze onder andere aantonen dat die mannetjes hun unieke zang aanpassen aan de zang van mannetjes uit andere populaties. Tot op zekere hoogte kan je dat vergelijken met vogels die hun vaste repertoire bijsturen onder invloed van soortgenoten die ietwat anders gebekt zijn. Veranderende zang van die mannetjes is meteen ook het bewijs dat ze in contact komen met mannetjes uit andere bultruggroepen. Het lopend doctoraatsonderzoek van De Weerdt kreeg als titel Ecology of humpback whales and other cetaceans off the Pacific Coast of Nicaragua.

Meer info: Het Oostelijk deel van de Stille Oceaan is een belangrijk gebied voor migrerende bultruggen

Ten slotte krijgt ook doctorandus Jasper Dierick van de VUB een award voor zijn onderzoek naar de verspreiding en de bedreigingen van zeegrassen langs de sterk verstoorde kusten van Vietnam. Met zijn doctoraatsonderzoek The importance of seedling recruitment and clonal propagation for the persistence and resilience of seagrass meadows under disturbance, dat nog loopt,kon Dierick al aantonen dat vele zeegrassen in sterk verstoorde habitats heel vaak overleven onder de vorm van klonen, die soms honderden jaren oud worden, maar die niet meer bloeien. Het gevolg van dat klonen – stukken van een plant die afbreken en waaruit dan weer een nieuwe plant groeit die genetisch identiek is aan de moederplant - is een krimpende genetische diversiteit met alle gevaren voor het overleven van de soorten vandien. Zeegrassen zijn, in tegenstelling tot wat de naam laat vermoeden, geen grassen. Het zijn planten die bloeien met echte bloemen en die in de loop van de evolutie terug van het land naar de zee zijn gemigreerd. Ze spelen een voorname rol in de voortplanting van vele andere mariene soorten en zijn ook belangrijk als koolstofopslag in de oceanen.

Meer info: Eeuwenoude zeegrasklonen overleven in een verstoorde omgeving

Frans Steenhoudt
Frans Steenhoudt Perscontact wetenschap en onderzoek