Brussel is een nieuwe culturele magneet rijker

PILAR opent haar deuren op VUB-campus

Vandaag, om 17u, opent Pilar, het nieuwe huis voor kunst & wetenschap, haar deuren op de campus van de Vrije Universiteit Brussel. De inhuldiging gebeurt in bijzijn van rector Caroline Pauwels en ministers Pascal Smet, Benjamin Dalle en Sven Gatz. Pilar beschikt onder meer over een multidisciplinaire zaal en expositieruimtes en zal in toekomst ook Bar Pilar beherbergen.

Pilar is de opvolger van het legendarische KultuurKaffee en wil uitgroeien tot één van de belangrijkste culturele hotspots voor Brusselse jongeren. Lieselotte Vaneeckhaute, coördinator Pilar: “Pilar wordt een open, artistiek laboratorium in Brussel. Een steunzuil voor en door jongeren. Een huis waarin de kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap en ook cultureel ondernemerschap een plaats krijgt. De potgrond waar talentontwikkeling centraal staat. Pilar presenteert, experimenteert, broedt, creëert, onderzoekt, mengt, versmelt en betrekt.”

De focus van Pilars werking is tweeledig. Enerzijds blijft Pilar een presentatieplek waar ontluikende en vernieuwende kunstenaars, maar ook gevestigde waarden een podium krijgen. Nog meer dan vroeger komen daarbij verschillende disciplines aan bod en zoekt de werking de grenzen tussen deze disciplines op. Anderzijds werkt Pilar laagdrempelige formats uit om jongeren in alle aspecten van de werking te betrekken en toekomstdenkers en -doeners met ondernemende ambities te ondersteunen. In het kader van de 50ste verjaardag van de VUB host Pilar ook de tentoonstelling JRSLM die vanavond haar deuren opent.

Het nieuwe cultuurhuis start met een nieuw gebouw, een nieuwe werking en ook met een nieuwe naam. Vaneeckhaute: “KultuurKaffee heeft ons erg veel gebracht en daar zijn we dankbaar voor. Ondertussen is de context sterk veranderd, waardoor een nieuw verhaal zich opdringt. Bij dat nieuwe verhaal hoort ook een nieuwe naam die onze ambities uitdrukt. ‘Pilar’ verenigt zowel de kruisbestuiving tussen wetenschap (pi) en kunst (l’art) als de steunzuil die we voor jongeren en opkomend talent willen zijn. Daar zetten we op in.”

Start Festival Pilar ASAP

De inhuldiging betekent ook meteen de aftrap van Pilar ASAP, een halfjaarlijks en meerdaags multidisciplinair artistiek festival. Deze eerste editie gaat onder de noemer “the For X’s Sake Edition” in op zingeving en levensbeschouwing in onze hedendaagse maatschappij. PILAR ASAP biedt een uitdagend en gevarieerd aanbod: debatten, workshops, performances, concertavonden,…. Het werk van (jonge) kunstenaars staat centraal. De openingsavond van PILAR wordt afgesloten met een flink feest met optredens van Belgisch muzikaal talent zoals IKRAAAN, Rare Akuma, DVTCH NORRIS, Black Mamba en Yooth.

Programma opening

17u00    Inhuldigingsceremonie met o.a. welkomstwoord door Caroline Pauwels, panelgesprekken    met Lieselotte Vaneeckhaute, prof. Hans De Wolf, Pascal Smet, Benjamin Dalle en Sven Gatz over PILAR, nieuwe infrastructuur, belang van PILAR voor Brussel, de expo JRSLM en cultuur op de campus.

17u40    Inhuldiging gedenkplaat

17u45    Einde ceremonie + start receptie