Zo beleefden VUB-studenten Saint-Vé 2023

Saint-Vé is het studentenfeest waarbij studenten van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université Libre de Bruxelles (ULB) jaarlijks de stichting van hun universiteit op 20 november 1834 door Pierre-Théodore Verhaegen vieren. Duizenden Brusselse studenten en tal van oud-studenten verzamelden op de Grote Zavel in Brussel en vierden uitgebreid feest.

Naar goede gewoonte kozen de studenten een actueel thema. Dit jaar luidde dat ‘het mentale welzijn van studenten’, met als slogan ‘Accrochez-vous c'est bien - Ons financieren is beter!’. De studenten vinden namelijk dat het thema onderbelicht wordt, terwijl de gevolgen voor de studenten reëel zijn.

"Studeren in het hoger onderwijs wordt voor veel medestudenten steeds lastiger", zegt Pili Verbinnen, voorzitter van het Brussels Studentengenootschap. "We moeten vaak een studentenjob uitvoeren om de stijgende studiekosten te kunnen betalen. Die financiële maar ook andere zorgen hebben een impact op onze mentale gezondheid en studieresultaten. En nu krijgen we van de overheid het signaal dat studeren niet voor iedereen is. Ze zeggen gewoon: doorzetten. Maar dat pikken we niet. We verzetten ons tegen de elitistische kijk op studeren en strijden ervoor dat de overheid ervoor zorgt dat iedereen gelijke kansen krijgt in het onderwijs”.

Dit jaar liep Saint-V gespreid over twee dagen. Op donderdag 16 november vond een begeleide Sint-Verhaegenwandeling plaats langs het historische parcours van St V. Op maandag 20 november begonnen de festiviteiten om 8 uur ’s morgens met een ontbijt in het gemeentehuis van Elsene. Daarna volgde officiële herdenkingen op het kerkhof van Brussel en de Nationale Schietbaan, een speciale gelegenheid om de persoonlijkheden te huldigen die de identiteit van de twee universiteiten hebben helpen opbouwen. Het ceremoniële gedeelte werd afgesloten op het stadhuis van Brussel.

Tegen maandagmiddag verzamelden de studenten van het Brussels StudentenGenootschap van de VUB en l’Association des Cercles étudiants van de ULB op de Grote Zavel in hun stad. Met duizenden maakten ze er een groot feest van. Het hoogtepunt was de stoet die om 16u30 van de Grote Zavel naar de Beurs trok, waar ze op de trappen rond 17u de hymnes van de universiteiten inzetten: het ‘Lied van Geen Taal’ en ‘Le Semeur’.

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck TIJDELIJK AFWEZIG - Woordvoerder en algemeen perscontact