Zelfverwonding problematisch bij acht procent scholieren

VUB-PROF IMKE BAETENS PRESENTEERT BOEK OP STUDIEDAG ZELFVERWONDING OP SCHOLEN

Op 20 oktober organiseert Prof. Baetens (VUB) samen met Prof. Claes (KULeuven en UAntwerpen) een studiedag omtrent aanpak van zelfverwonding op scholen. Zij presenteren dan hun nieuwe boek “Zie me niet: omgaan met zelfverwondend gedrag thuis en op school”. Acht procent van de schoolgaande jongeren doet aan problematische zelfverwonding. Donderdag 19 oktober is professor Baetens telefonisch te interviewen en op de studiedag van vrijdag 20 oktober is ze te spreken van 15u30 tot 16u00.

Vrijdag 20 oktober 2017, 9u30-16u

STUDIEDAG AANPAK VAN ZELFVERWONDING OP SCHOLEN

PROGRAMMA

9u30 – 10u00 Zelfverwonding op scholen – Prof. Imke Baetens, Vrije Universiteit Brussel

10u00 – 10u15 Zelfverwonding in OKAN scholen – Sarah Verroken, Vrije Universiteit Brussel

10u15 – 11u00 Instandhoudende mechanismen van ZVG – Prof. Laurence Claes, KU Leuven en Universiteit Antwerpen

11u00 – 11u15 Pauze

11u15 – 12u00 Preventiestudie opzettelijke zelfverwonding en inzichten voor beleid – Prof. Imke Baetens, Vrije Universiteit Brussel

12u00 – 12u45 Schoolprotocol – Bart Witvrouwen, DAGG

12u45 – 13u30 Lunch

13u30 – 14u15 Ouders betrekken bij jongeren met zelfverwonding – Lies Depestele, AZT Tienen (team eetherstel)

14u15 – 15u15 Preventie op scholen – An Vandeputte, Eetexpert

15u15 – 15u30 Pauze

15u30 – 16u00 Tips en tricks voor CLB en scholen, met voorstelling van het boek Zie me niet. Zelfverwondend gedrag thuis en op school van Imke Baetens en Laurence Claes (Acco)

1 op 5 leerlingen experimenteert met zelfverwonding

Meer dan 1 op 5 leerlingen experimenteert er wel eens mee, en onderzoek toont aan dat bij meer dan 8% van de jongeren in Vlaamse scholen zelfverwondend gedrag een significant probleem is (meer dan 5 acten op een jaar). Recente sociale media hypes (zoals iceburn challenge en blue whale challenge) maken dit gedrag een veel besproken gespreksonderwerp onder jongeren.

Om schoolepidemieën te voorkomen wordt het lessenpakket ‘Preventie van ZVG’ voorgesteld op deze studiedag. Het lessenpakket is gericht op 1e en 2e graad ASO, TSO en BSO, en omvat een praktische handleiding, een documentaire, lesvoorbereiding, richtlijnen voor schoolbeleid (en schoolprotocol) en psycho-educatie materiaal (meer info zie www.zelfverwonding.be). Resultaten van een recente preventiestudie in Vlaanderen toont namelijk aan dat naast algemene preventie gericht op welbevinden en destigmatisering van psychische klachten, leerlingen ook gebaat zijn bij een specifieke preventie (met bijhorend beleid, en schoolprotocol) omtrent zelfverwonding. De specifieke preventieles geeft jongeren info over zelfverwonding, wat te doen als een vriend/vriendin zichzelf opzettelijk verwond en hoe om te gaan met foto’s van zelfverwonding op sociale media.

“Zie me niet” is vanaf volgende week beschikbaar in de boekhandel voor het grote publiek. Maar al deze vrijdag op 20 oktober krijgen scholen en CLB bijkomende instrumenten/handvaten voor de aanpak van zelfverwonding in scholen (o.a. schoolprotocol opstellen, richtlijnen voor beleid, ouders betrekken, …).