Wielrennen heeft veel fans in Vlaanderen, maar de liefhebbers vergrijzen snel

Wielrennen heeft veel fans in Vlaanderen, maar de liefhebbers vergrijzen snel

Maatschappelijke impact van topsport – wielrennen

De VUB-onderzoeksgroep SPLISS (Sports Policy factors Leading to International Sporting Success) analyseerde de maatschappelijk impact van topsport, en de impact van wielrennen op de Belgische maatschappij in het bijzonder. 17 % van de Belgen is fan van de wielersport, net iets meer mannen dan vrouwen. Het wielrennen leeft vooral in Vlaanderen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft (54%) van de wielerfans ouder is dan 55 jaar. Slechts zestien procent van de fans is jonger dan 34.

Wielrennen is de tweede favoriete Olympische sport van de Belgen. 43% van de Belgische populatie geeft aan de wielersport af en toe te volgen op TV, radio of internet. Enkel atletiek (49%) heeft gemiddeld een streepje voor.

Wielrennen is vooral populair bij de Belgen ouder dan 55 jaar. Slechts zestien procent van de wielerfanaten is jonger dan 34 jaar. Bij hen blijft atletiek de meest gevolgde sport. In tegenstelling tot de oudere Belgen volgt deze jongere leeftijdscategorie meer voetbal in de media. Wielrennen haalt bij deze leeftijdscategorie de derde plaats”, zegt de onderzoeksgroep SPLISS.

Story image

Het onderzoek

Van mei 2021 tot november 2021 werden 2000 Belgen maandelijks bevraagd naar de vijf Olympische sporten (keuze uit 48 sporten) waarin ze het liefst topsportsucces willen zien. Elke maand haalde wielrennen de tweede plaats, na atletiek. De top vijf wordt aangevuld door voetbal, tennis en basketbal.

Story image

 

Interesse in de wielersport was in 2021 voornamelijk groot tijdens de Tour de France en bij het begin van de Olympische Spelen. Het hoogtepunt werd bereikt toen Wout van Aert de zilveren medaille behaalde. Van Aert staat bovendien op de derde plaats van populairste Belgische atleten, na Nafi Thiam en Nina Derwael.

 

Story image

Wielerfans

De echte wielerfans zetten wielrennen uiteraard op nummer één. Uit de analyse van onderzoeksgroep SPLISS van de faculteit Lichamelijk Opvoeding en Kinesitherapie (VUB) blijkt dat gemiddeld 17% van de Belgen zich kenmerkt als fan van de wielersport.

Deze wielerfans bestaan uit iets meer mannen (58%) dan vrouwen (42%) en komen voornamelijk uit Vlaanderen (83%). De groep bestaat voor meer dan de helft uit 55-plussers (54%). Slechts 16% van de fans is jonger dan 34 jaar.

De prestaties van onze topsporters zorgen voor voldoende jolijt bij de supporters. Ze ervaren gevoelens van trots en geluk, en zijn van mening dat de goede prestaties van de topsporters jongeren inspireren om zelf meer te sporten. Ook op ons Belgenland zouden onze topsporters een goede uitstraling hebben. ​ ​

Kortom, de wielersport gaat veel verder dan louter de wedstrijden en heeft wel degelijk een maatschappelijke impact op onze samenleving.

 

De toekomst van het wielrennen

Ondanks het belang van wielrennen, zijn de meningen verdeeld over het al dan niet meer investeren in de sport.

15% van de Belgen wil dat de overheid blijft investeren in de wielersport om drie redenen in het bijzonder: 1) wielrennen leeft sterk onder de bevolking en geniet veel interesse; 2) wielrennen heeft jong talent dat op lange termijn succesvol kan worden; en 3) het is een volkssport met een mooie traditie en geschiedenis. ​

Hun tegenpolen (6%) vinden het niet nodig dat de overheid nog verder investeert in de wielersport. Zij argumenteren dat wielrennen een grote, bekende sport is die geen extra steun nodig heeft. De gecommercialiseerde sport heeft genoeg geld om zelf-bedruipend te functioneren.

 

Over de de VUB-onderzoeksgroep Sports Policy factors Leading to International Sporting Success (SPLISS)

Het ‘Topsport als middel’-project onderzoekt samen met de Vlaamse, Brusselse en Waalse beleidspartners het draagvlak en de maatschappelijke uitkomsten van topsport bij de bevolking. Dit gebeurt door enerzijds het inventariseren van het draagvlak voor topsport. Anderzijds wordt nagegaan of topsporters effectieve en inspirerende rolmodellen kunnen zijn, om op die manier topsport als middel te stimuleren. Ten derde wordt bekeken of sportieve gebeurtenissen in bepaalde sporttakken invloed hebben op de maatschappelijke impact volgens de Vlaamse bevolking. Deze bevindingen geven beleidsmakers meer inzicht in hoe en waar (meer) draagvlak voor topsport(beleid) gecreëerd kan of moet worden en hoe op maatschappelijke effecten ingegaan kan worden.

Dit wordt onderzocht door de VUB-onderzoeksgroep Sports Policy factors Leading to International Sporting Success (SPLISS), onder leiding van Prof. dr. Veerle De Bosscher. Veerle De Bosscher is professor in sportbeleid en management aan de Vrije Universiteit Brussel bij de onderzoeksgroep Sport and Society. Haar expertise situeert zich in beleidsevaluatie, effectiviteit en benchmarking van (top- en jeugd-) sportbeleid en competitiviteit. Ze is stichter en coördinator van SPLISS, een wereldwijd netwerk dat topsportbeleid benchmarkt en adviseert. Het projectteam wordt vervolledigd door Dra. Kari Descheemaeker, Dra. Eva Gielens en Aline Van Roey.

Meer info over de onderzoekgroep SPLISS.

 

Contact Sicco Wittermans
​Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel

​Telefoon: +32-2-6292137
​Mobiel: +32-473-964137
[email protected]

 

LK CO
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel