Wie is de beste Benelux-ingenieur?

72 studenten uit de Benelux strijden om de titel

Van maandag 15 tot en met woensdag 17 april nemen 72 ingenieursstudenten in teams van 4 het tegen elkaar op in de regionale ronde van de European BEST Engineering Competition (EBEC). Het winnende team wordt deze zomer op de Europese finale in Turijn verwacht. De regionale competitie met teams van onder andere de TU Delft, VUB, ULB, KU Leuven en Ugent vindt plaats op de campussen van de Vrije Universiteit Brussel en Université Libre de Belgique.

De EBEC Benelux wedstrijd is het tweede luik van van de Europese competitie. De komende dagen wordt er in 2 categorieën (“Team Design” en “Case Study” ) beslist wie de strafste koppen van de Benelux heeft. Tijdens de wedstrijd krijgen de ingenieurs elke dag een opdracht voorgeschoteld die ze op het einde van de dag aan een jury moeten voorstellen.

Voor de VUB verdedigen 4 studenten de VUB-kleuren in de categorie “Team Design”.  Zij zullen voornamelijk op de site van de voormalige rijkswachtkazernes aan de slag zijn en kennis maken met U-square. Daar maken alle studenten gebruik van onze gloednieuwe fablabs.

De ingenieurs die zich op de “Case study” storten, kamperen voornamelijk op de Solbosch campus van de ULB. De winnaars van de regionale editie worden deze zomer vervolgens in Turijn verwacht waar ze om de Europese titel mogen strijden.

BEST, Board of European Students of Technology, organiseeert al sinds 1989 events voor haar ondertussen meer dan 3300 leden verspreid over 33 landen. Hiermee wil het de internationale mindset onder de ingenieursstudenten stimuleren. En dat aan de hand van ingenieurswedstrijden die de theorie in skills vertalen.

David De Vocht Coördinator EBEC Benelux, EBEC
Nicky Temmerman persmedewerker VUB, Vrije Universiteit Brussel