Wetenschapstalent Damya Laoui eerste begunstigde nieuw onderzoeksfonds

Benetiet-oprichtster Yamina Krossa en VUB lanceren fonds voor borstkankeronderzoek

Persuitnodiging

Maandag 18 juni 2018 - 17u30 – Vrije Universiteit Brussel

De Vrije Universiteit Brussel kondigt een nieuw VUB – Yamina Krossafonds voor borstkankeronderzoek aan. Benetiet oprichtster Yamina Krossa stelt de resterende middelen van de opgeheven vzw Benetiet ter beschikking van een nieuw fonds. Hiermee wordt in eerste instantie het fundamenteel kankeronderzoek van VIB-VUB’ster Damya Laoui gefinancierd.

Nadat bij haar borstkanker werd vastgesteld, startte Yamina Krossa in 2015 een campagne voor de volledige terugbetaling van borstreconstructies bij borstkankerpatiënten. Ze richtte daartoe de vzw Benetiet op. In 2016 slaagde ze in haar opzet. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block kwam tot een akkoord met de plastisch chirurgen voor borstreconstructies met eigen weefsel. De strijd voor terugbetaling is daarmee gestreden, maar de strijd voor het genezen van borstkanker gaat onverminderd door. Het VUB – Yamina Krossafonds voor borstkankeronderzoek draagt hier voortaan toe bij.

Noot voor de pers

Op maandag 18 juni om 17.30u vindt de lancering van het VUB - Yamina Krossafonds plaats.

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen door een mail te sturen naar [email protected].

• 17.30 Deuren gaan open
  • 18.00 Verwelkoming
    Door Hugo Thienpont, vice-rector innovatie- en valorisatiebeleid
  • 18.10 Over de terugbetaling van borstreconstructies