Wetenschappers en kunstenaars doorbreken grenzen in Mindblowers

Dinsdag 12 oktober 2021 van 18:00 tot 21:30 in KVS

Tijdens de vijfde editie van Mindblowers onderzoeken academici en kunstenaars een avond lang de grenzeloosheid en begrenzing van ruimte en plaats: Performances op het kruispunt van kunst, wetenschap en reflectie. De afgelopen tijd werden onze ruimtes zowel kleiner én groter: we waren meer dan ooit aan huis gekluisterd, maar konden ook verder dan ooit reizen naar virtuele en digitale locaties. Deze avond wordt ook het boek Mindblowers: where art and science meet gepresenteerd, een werk onder de hoede van Caroline Pauwels, Michael De Cock, Lynn Tytgat & Catherine Vervaecke.

Sommige plaatsen hebben de geschiedenis meebepaald, territoria werden geclaimd, “heilige” grond werd ingeroepen. De plek waar je opgroeit heeft onlosmakelijk een impact op de toekomst. Ook artiesten en wetenschappers krijgen te maken met begrenzingen in de ruimte, zowel fysiek als symbolisch. Want wat betekent het om een plek te delen of om je plek op te eisen, ruimte te vragen voor je verhaal, je te bewegen op bepaalde grond? Voelt ruimte anders aan naargelang je gender, je geschiedenis, je trauma’s of je passies, …?

Hoe bepalen media mee de plek die je toebedeeld krijgt in de maatschappij? Op welke plek groeien bepaalde gewassen goed en gedijen mens en dier? Hoe kunnen microscopisch kleine wezentjes ons helpen inschatten of we ooit op een andere planeet zouden kunnen leven?

Dit grenzeloos en diepgaand thema staat garant voor alweer een avond vol spitante en urgente interventies, gebracht door een mix van wetenschappers en kunstenaars.

Wij, KVS en VUB, twee instellingen in Brussel, die onderzoek, onderwijs, theater en cultuur in de brede zin van het woord in het hart van de missie dragen willen daarin de meest actieve rol opnemen. Het is nodig dat academici en kunstenaars, zich luid, ferm en passioneel mengen in het publieke debat. (…) Dat is vandaag, zo vinden wij, meer dan ooit, de maatschappelijke rol die een universiteit en een theater moeten spelen. – Michael De Cock, Artistiek leider KVS en Caroline Pauwels, Rector Vrije Universiteit Brussel.

Met het Mindblowers boek dat deze avond gepresenteerd wordt, brengen de Vrije Universiteit Brussel en Koninklijke Vlaamse Schouwburg een letterlijk zinnenprikkelend naslagwerk voor de toekomst. De contributies van meer dan 40  kunstenaars en wetenschappers zijn divers en uitdagend in vorm en inhoud, gaande van recepten tot brieven, van artikels tot een foto-novelle…

Programma

• Niemand minder dan VUB-fellow Frank De Winne neemt je mee op een unieke reis naar de ruimte.
  • Evolutionair biologe Karine Van Doninck en kunstenaar en kandidaat-astronaut Angelo Vermeulen laten je op een heel bijzondere en zintuigelijke manier kennis maken met de kleinste meercellige organismen op onze planeet. De All Single Ladies met een wel erg groot arsenaal aan uitzonderlijke eigenschappen.
  • Irene Gutiérrez maakt je helemaal mediawijs met haar instrumentarium beeldgeletterdheid.
  • Koert Debeuf voert je mee naar de magische wereld van het Bagdad van de 9de eeuw, waar de Renaissance écht begon.
  • Venezolaanse mensenrechtenactivist Lorent Saleh legt uit wat ruimte in detentie betekent.
  • Met een kritische blik neemt Rosamunde van Brakel onze harde surveillance maatschappij en misdaadbestrijding onder de loep.
  • Seppe Baeyens en dansers van Leon vzw nodigen je uit om deel te zijn van een ruimtelijke compositie.
  • Andie Dushime is een performer die aan de hand van geluiden de betekenis van ruimte onderzoekt.

Met VUB-studente Marit Galle en VUB-alumna en onderzoekster Lisa Ahenkona als onze masters of ceremony.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel