Weekend van de Klant: VUB-onderzoekster legt verband tussen zwarte chocolade en tevredenheid klant

Weekend van de Klant: VUB-onderzoekster legt verband tussen zwarte chocolade en tevredenheid klant

Donkere chocolade is goed voor humeur van klanten

Onderzoek gevoerd aan de UGent en de VUB toont aan dat het eten van donkere chocolade de stemming van klanten en hun evaluaties over de dienstverlening of klantenervaring verbetert. Hun algemene evaluatie werd er positiever door. “Kleine details tijdens het winkelen kunnen het verschil maken. Een stukje donkere chocolade aanbieden aan je consumenten kan dus geen kwaad, integendeel,” zegt onderzoekster Nanouk Verhulst. Het onderzoek werd gepubliceerd in the Journal of Services Marketing. Zaterdag en zondag is het Weekend van de Klant. 

Drie scenario-gebaseerde experimenten en 1 veldstudie in een schoenenwinkel – met in totaal bijna 400 deelnemers - tonen aan dat het eten van donkere chocolade de stemming van klanten en hun evaluaties over de dienstverlening of klantenervaring verbetert. Het effect van donkere chocolade gaat een stap verder dan gewoon een attentie aanbieden; zo had het eten van speculaas of melkchocolade niet hetzelfde effect als donkere chocolade.

Nanouk Verhulst voerde dit onderzoek uit tijdens haar doctoraatstudie aan de onderzoeksgroep Marketing, Innovatie en Organisatie van de Universiteit Gent. Vandaag is Nanouk Verhulst verbonden aan de onderzoeksgroep Marketing van de Vrije Universiteit Brussel, een onderzoeksgroep gespecialiseerd in de impact van nieuwe retail technologieën (zoals virtual reality en sociale robots) op de klant.

Verhulst: “Het fijne aan ons onderzoek is dat het kleine handelaars, retailers, en dienstverleners erop attent maakt dat een detail zoals donkere chocolade het verschil kan maken. Bovendien is het aanbieden van een stukje donkere chocolade zowel haalbaar als betaalbaar. Dit is vooral belangrijk voor kleine zelfstandigen of handelaars omdat die het steeds moeilijker krijgen om klanten naar het fysieke winkelpunt te lokken en hun kracht dus moeten halen uit extra fijne klantenervaringen.”

Een stukje donkere chocolade aanbieden aan je klanten kan dus de moeite zijn.

Verhulst, N., Slabbinck, H., & Vermeir, I. (2019). Boosting service performance by dark chocolate seduction. Forthcoming in Journal of Services Marketing. DOI 10.1108/JSM-01-2019-0026

Contact

[email protected]

+32 261 48 406

 

Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel