Wake om IS-kinderen terug te halen

VUB-prof Gerrit Loots: "Het zijn kinderen als alle anderen"

Professor Gerrit Loots krijgt steun van burgercomités om de Belgische kinderen uit Syrie en Irak terug te halen. Eerder pleitte Gerrit Loots er al voor deze kinderen niet de dupe te laten worden van hun ouders. Deze vrijdag 1 maart wordt van 17u30 tot19u00 een protestwake gehouden op het Muntplein in Brussel. Op vrijdag 8 maart volgt Antwerpen en op 15 maart kortrijk. De organisatie is in handen van burgercomités Breng ze terug.

Gerrit Loots is als psycholoog ter plaatse geweest en pleit voor een terugkomst van deze jonge kinderen. Hij heeft er ook een petitie voor opgesteld. "Ondergetekenden steunen dit verzoek aan de Belgische overheid om snel en actief werk te maken van de gecontroleerde terugkeer en begeleiding van kinderen, Belgische moeders van Syriëstrijders, met prioriteit voor zieken en pasgeborenen en hun moeders. Gecontroleerde terugkeer laat toe deze ouders te vervolgen voor strafbare feiten. België beschikt over de nodige (jeugd)zorgverlening om die kinderen en hun (pleeg) gezinnen te begeleiden. Zij hebben geen toekomst in Syrië of Irak. Ze zijn opgesloten in kampen of weeshuizen in slechte leefomstandigheden. Deze kind-slachtoffers lijden onder de gemaakte keuzes van hun Belgische ouders. Op basis van de universele mensen- en kinderrechten pleiten we voor hun spoedige terugkeer. In het rapport (13-10-18) van G. Loots en Child Focus betreffende 15 jonge Belgische kinderen in de Syrische kampen (Al-Hol en Al-Roj) wordt het gebrek aan onderwijs en gezonde stimuli, de matige trauma’s en de aanzienlijke taalachterstand gemeld en het zorgwekkende psychische welbevinden van de moeders ten gevolge van de stress en uitzichtloosheid."

Meer info

Brussel burgercomité Breng ze terug: Maya Verecken, [email protected]; Miryam Belkadi, [email protected] en Elisabeth Desmidt, [email protected]

Sicco Wittermans Vrije Universiteit Brussel