VUB zwaait 200 internationale studenten uit

Op 2 juli neemt de VUB met een speciale "graduation ceremonie" afscheid van een 200-tal buitenlandse studenten die hier, als alles goed verlopen is, hun master of bachelor diploma behaald hebben. Met het initiatief wil de universiteit de steeds groter wordende groep buitenlandse studenten de ervaring bieden om hun universitaire carrière op een mooie manier af te sluiten. Zo kunnen ze samen met hun vrienden en proffen terugblikken op hun mooie tijd aan de VUB vooraleer ze terug afreizen naar hun land van afkomst.

Het einde van het academiejaar zit er zo goed als op. Voor een groot deel van de VUB’ers betekent dat ook het einde van hun universitaire loopbaan.  Als ze er geen tweede zit op nahouden tenminste. Daarom ook dat de officiële graduation ceremonies traditioneel op zich laten wachten tot het najaar. Zo krijgt iedereen de kans om feestelijk af te zwaaien, samen met de studiegenoten en proffen.

Internationalisering

De afgelopen 5 jaar steeg het aantal afgestudeerde niet-Belgen met meer dan 50%. Maar die vielen meestal uit de boot voor de officële graduation ceremonie omdat zij vaak meteen na de examens huiswaarts keren en een retourtje Brussel voor velen onder hen niet zo evident en betaalbaar is. Denk maar aan de grote community Afrikaanse en Chinese studenten die aan de VUB studeren.

Op vraag van de Studentenraad en het International Student Platform, hun Engelstalige variant, wordt er daarom vanaf dit academiejaar ook een afstudeermoment voor alle internationale studenten georganiseerd vooraleer die op het vliegtuig naar huis stappen.

Afstuderen zonder diploma

Het event is vooral symbolisch belangrijk, want een echt diploma krijgen de studenten nog niet mee naar huis. Het gaat vooral om het idee nog een laatste keer samen een fijn moment te creëren. “De VUB is door haar ligging  in de hoofdstad van Europa en haar principes van vrij onderzoek al sinds het begin een internationale universiteit. Een hoger aanbod Engelstalige opleidingen en haar reputatie op het gebied van innovatie (i.e. VUB staat dit jaar op een 42ste plaats in de Reuters Top 100: Europa’s meest innovatie universiteiten) heeft er voor gezorgd dat deze trend zich de laatste jaren alleen maar heeft verdergezet. Toch vergt het moed om de stap naar het buitenland te zetten. We zijn als universiteit dan ook bijzonder trots op onze internationale studenten en hopen hen door dit initiatief een leuke en blijvende herinnering te bezorgen over hun tijd aan hun Alma Mater,” aldus Dennis Hermans, alumni officer van de VUB.

Dennis Hermans Alumni officer, Vrije Universiteit Brussel
Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB