VUB zet wiskunde in de kijker met Wiskunnend Wiske Wedstrijd

Pi-Trofee voor De Precieze Puzzelaars, winnaars van spannende online finale

Vandaag werd de winnaar bekend gemaakt van de finale van de Wiskunnend Wiske Wedstrijd, de traditionele wedstrijd die de opleiding wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel inricht ter ere van Pi-dag, 14 maart. Jaarlijks meten leerlingen van de laatste twee jaren secundair uit alle hoeken van Vlaanderen hun wiskundekennis met elkaar en hopen zo niet enkel eer en glorie te halen voor hun school maar ook de prachtige trofee in de wacht te slepen. De finale was vrijdag 12 maart.

Meisjes winnen

Wiskunde is niets voor meisjes? Dat ziet het team De Precieze Puzzelaars, dat hoofdzakelijk uit meisjes bestaat, toch net anders. De zesdejaars van het Maria Stella Instituut uit Malle haalt het met 53/60 van De Tweezame Tweehoorn, de zesdejaars van het College Veurne. Zij veroveren met een 52,5/60 een verdiende tweede plaats. De derde plaats gaat naar Team TIMmerman, de zesdejaars van het Sint Dimpna Geel College, met 49,75/60.

De wereldberoemde natuur- en wiskundige Ingrid Daubechies, die deze wedstrijd speciaal voor haar Alma Mater, de VUB, bedacht maakte vanuit haar tuin in North Carolina, USA, de winnaars bekend: “Ik wil alle teams die aan de finale hebben deelgenomen bedanken. Jullie hebben dat prachtig gedaan en ik hoop dat jullie er veel plezier aan hebben beleefd.”

Voor de winnaars had Daubechies nog een extra woordje: “Het heeft mij plezier gedaan dat in alle teams die op de eerste drie plaatsen belandden, er meisjes deelmaakten van de groep. Dat doet mijn hart als vrouwelijke wiskundige altijd veel plezier en ik denk dat ook Wiskunnend Wiske dat heel leuk vindt.”

Online door Corona

Door de coronacrisis ging de wedstrijd voor de tweede keer digitaal door. De jongeren bleven dus op hun scholen en gingen daar met de opdrachten aan de slag. Aan de finale, die op vrijdag 12 maart plaatsvond, namen 41 klassen deel. In totaal hadden 121 klassen over heel Vlaanderen zich ingeschreven voor de voorrondes. De winnaars krijgen het prijzenpakket per post gestuurd.

Ingrid Daubechies

Wiskunnend Wiske is het geesteskind van de wereldberoemde natuur- en wiskundige Ingrid Daubechies. Met de wedstrijd wil ze jongeren laten kennismaken met het plezier dat in wiskunde schuilt. Prof. Daubechies is een VUB-alumna met een indrukwekkende internationale carrière. Ze is wereldautoriteit op het vlak van zogeheten wavelets die onder andere beeldcompressie mogelijk maken. Sinds 1998 is ze lid van de U.S. National Academy of Sciences en ze was ook de allereerste vrouwelijke professor in de wiskunde aan de prestigieuze Princeton-universiteit. De toekenning van de titel van barones en van de Nemmersprijs 2012 onderstrepen de vooraanstaande positie van Ingrid Daubechies op haar vakgebied. Momenteel is Ingrid Daubechies als hoogleraar wiskunde verbonden aan Duke University in North Carolina.

Meer informatie vindt u op www.wiskunnendwiske.be.

Contact:

Inneke Van Gelder