VUB zet pi-dag in de kijker met Wiskunnend Wiske Wedstrijd

Lanceert eveneens oproep voor oprichting Platform Wiskunde Vlaanderen

Op donderdag 14 maart, pi-dag voor de wiskundigen, is het weer zover. Dan kruisen op de VUB scholieren uit het vijfde en zesde jaar secundair uit alle hoeken van Vlaanderen de degens in de finale van de Wiskunnend Wiske Wedstrijd.
​Wiskunnend Wiske is het geesteskind van de wereldberoemde natuur- en wiskundige
Ingrid Daubechies. Met de wedstrijd wil ze jongeren laten kennismaken met het plezier dat in wiskunde schuilt. Meer informatie vindt u op www.wiskunnendwiske.be.

Dat wiskunde veel charmes heeft, moet je de teams die deelnemen aan de finale van Wiskunnend Wiske niet meer te vertellen. Met namen als De Warrige Wiskundigen, de Knappe Knobbels, De Alwetende AlgeBro’s en de 8terlijke 8uurs kunnen ze hun liefde voor het vak nauwelijks verhullen. Nu al is zeker dat ze tijdens de finale van Wiskunnend Wiske met veel zin hun tanden in opdrachten met namen als de Pientere Puzzel, de Geniale Getallen, de Drommelse Driehoek en de Dekselse Domino zullen zetten. De teams die ze het snelst kunnen oplossen, gaan naar huis met leuke prijzen.

Initiatiefneemster Ingrid Daubechies gehuldigd in Parijs

Wat de deelnemende teams dit jaar wel zullen missen, is de aanwezigheid van de bedenker van Wiskunnend Wiske. Ingrid Daubechies is op de dag van de finale van de wedstrijd in Parijs, waar ze een prestigieuze Oréal-UNESCO International Award for Women in Science in ontvangst neemt voor haar uitzonderlijke bijdrage op het gebied van wiskunde.

Naar een ‘Platform Wiskunde Vlaanderen’?

Dat wiskunde een cruciale rol speelt in de verwezenlijkingen van onze hoogtechnologische maatschappij, staat buiten kijf. Jammer genoeg blijft die enorme impact maar al te vaak verborgen.

Om daar verandering in te brengen, wordt de week waarin "π-dag" valt dit jaar aan de VUB ook aangegrepen om publieke belangstelling op te wekken voor de oproep om een Platform Wiskunde Vlaanderen te lanceren. Een mission statement daartoe is ondertekend door alle rectoren van de Vlaamse universiteiten, de voorzitters van de onderwijskoepels, de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars (VVWL), de Belgian Mathematical Society (BMS) en een aantal prominente bedrijfsleiders en mediafiguren.

Achter de oproep tot een Platform Wiskunde Vlaanderen staan wiskundigen van verschillende universiteiten, waaronder Ann Dooms van de Vrije Universiteit Brussel.

Programma Finale Wiskunnend Wiske

Plaats: Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus, Pleinlaan 2, 1050 Brussel

• 8u45- 10u00 - onthaal klassen - Infopunt
  • 10u00 - 10u30 – Verwelkoming - QA
  • 10u45 – 12u20 Oplossen opdrachten – Verschillende locaties (QA, Mandela, U Residence)
  • 12u30 – 13u00 Lunch
  • 13u10-13u45 oplossen laatste opdracht – Verschillende locaties (QA, Mandela, U Residence)
  • 14u00 – 15u00 Prijsuitreiking - QA

Noot voor de pers: u bent vriendelijk uitgenodigd tijdens de finale van Wiskunnend Wiske, die plaatsneemt op donderdag 14 maart (‘pi-dag’). Tijdens de finale kunt u foto’s en filmpjes maken. U kunt ook interviews afnemen met de mensen betrokken bij de wedstrijd en/of de oproep tot een Platform Wiskunde Vlaanderen.

Sabien De Mont Public Relations Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen
Ann Dooms