VUB-Yamina Krossa Fonds schakelt versnelling hoger in strijd tegen borstkanker

Lancering #Destination400, een gloednieuwe fondsenwervende actie

Woensdag 20 maart 2019 – Morgen lanceert VUB Foundation samen met de oprichtster van het VUB-Yamina Krossa Fonds voor borstkankeronderzoek #Destination400, een gloednieuwe fondsenwervende actie. Het doel van deze actie is om in een jaar tijd € 400.000 in te zamelen. Met dat bedrag kunnen de begunstigden van het Fonds, prof. dr. Damya Laoui (VUB-VIB) en haar team, twee jaar lang ongestoord onderzoek voeren naar een mogelijk kankervaccin.

Nadat er bij haar borstkanker werd vastgesteld, startte Yamina Krossa vier jaar geleden een campagne voor de volledige terugbetaling van borstreconstructies. Ze richtte daartoe de vzw Benetiet op en slaagde bij Minister van Volksgezondheid Maggie De Block in haar opzet. Yamina Krossa stelde de resterende €40.000 van de opgeheven vzw Benetiet ter beschikking van het nieuw opgerichte VUB-Yamina Krossa Fonds om het fundamenteel onderzoek naar een kankervaccin van prof. dr. Damya Laoui te financieren.

Via de zogeheten dendritische cellen, die deel uitmaken van ons eigen immuunsysteem, onderzoekt zij nieuwe kankertherapieën die veel minder bijwerkingen hebben dan huidige methoden. Dit onderzoek geniet heel wat media-aandacht en werd een aantal keren beloond. Zo werd Laoui uitgeroepen tot een van de Innovators under 35 Europe door MIT (Massachusetts Institute of Technology) en werd ze verkozen tot Wetenschapstalent 2018 door New Scientist.

Momenteel spendeert Laoui een vierde van haar tijd aan het zoeken van financiële steun. Daar wil de VUB Foundation, de fondsenwervende dienst van de universiteit, en het VUB-Yamina Krossa Fonds verandering in brengen. Met #Destination400 gaat Yamina Krossa op zoek naar 400 actievoerders die elk €1000 willen inzamelen door een actie op te zetten. Die vierhonderd kunnen zowel individuen als groepen zijn. Van scholen tot bedrijven en andere organisaties, iedereen kan zijn bijdrage leveren.

Op https://destination400.vubfoundation.be vindt u een overzicht van de reeds geplande acties. Het startschot voor #Destination400 is nog maar net gegeven en er zijn al maar liefst 18 deelnemers. Zo zijn er bijvoorbeeld de eerstejaarsstudenten van de middenschool Sint-Jan Beringen die wafels en cakes hebben gebakken en verkocht om het onderzoek van Laoui te steunen. Daarnaast schonk de studentenvereniging ASK Stuwer van de Universiteit Antwerpen de opbrengst van hun kerstfeest op de buitencampus aan het Fonds. Het eerstvolgende grote evenement zal plaatsvinden op vrijdag 22 maart in de Singel in Antwerpen. Casco Phil organiseert er samen met vzw Aentwerk een benefietconcert en brengt werk van onder andere Felix Mendelssohn.

Wie het fundamenteel borstkankeronderzoek van de Vrije Universiteit Brussel wil steunen, kan dit ook via een gift aan het VUB-Yamina Krossa Fonds: rekeningnummer BE51 0013 6779 3562, op naam van VUB Foundation met de vermelding van GIFTFO3.

Meer info op: http://www.vubfoundation.be/fondsyaminakrossa

Voor meer informatie over VUB Foundation kan u contact opnemen met:

Isabelle Marneffe
Directeur VUB Foundation