VUB wordt 1 week lang STEM-campus

Scholieren volgen STEM-colleges en workshops rond fotonica en robotica op VUB

Vanaf vandaag worden scholieren derde graad uit heel het land een week lang op de VUB-campus ondergedompeld in de boeiende STEM-wereld. Naast een breed aanbod aan workshops kunnen de deelnemers kiezen uit mini-colleges over robotica en een wervelende interactieve wetenschapsshow over fotonica. Door haar campus open te stellen voor scholieren wil de VUB hen warm maken voor de boeiende wereld van de STEM-studies.

Als wetenschappelijke en onderwijsinstelling is het onze opdracht om de doorstroming van scholieren naar hoger onderwijs mee te promoten. Dat gaat zeker op voor de STEM-studies, gelet op de grote tekorten aan technisch talent. Door onze campus een week lang onder te dompelen in een STEM-bad willen we scholieren wegwijs maken in de boeiende wereld van wetenschap en techniek. Zo inspireren we hen om oog te hebben voor STEM-opleidingen,” aldus Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel.

Spectaculaire optica show
Dat wetenschap allesbehalve saai is, ontdekken de scholieren tijdens de wervelende en interactieve wetenschapsshow. Doctoraatstudenten van de VUB-onderzoeksgroep B-PHOT presenteren er de unieke eigenschappen van licht. Het jonge publiek leert er hoe fotonica toegepast wordt in geneeskunde, robotica, duurzame energie, telecommunicatie, beeldschermen of ook virtual reality headsets. De deelnemende leerlingen worden actief betrokken bij de experimenten en demonstraties.

Met de wetenschapsshow wil VUB B-PHOT jonge mensen die op het punt staan een belangrijke keuze te maken voor hun toekomst, uitdagen om hun nieuwsgierige en kritische blik op de wereld aan te scherpen en open te staan voor veelzijdigheid van technologie gerichte studies. Fotonica is hier bij uitstek een goed voorbeeld van,” vindt Prof. Dr. Ir. Hugo Thienpont Vicerector Innovatie & Valorisatie en directeur van de fotonica onderzoeksgroep B-PHOT.

Robots fascineren
De spitstechnologie van robotica en AI fascineren jong en oud. De combinatie van robotica en artificiële intelligentie boort een schijnbaar eindeloos aanbod aan nieuwe mogelijkheden aan, van zelfrijdende auto’s tot en met seksrobots en killerbots. VUB-experten maken de scholieren die deelnemen aan de STEM-week wegwijs in deze boeiende wereld van digitalisering en automatisering.

4 – 5 februari: Wetenschapsshow fotonica
Contacteer Sophie Messens ([email protected] en 02/629 34 54)

7-8 februari: Homo Roboticus voor scholen
Contacteer Bram Vanderborght ([email protected] en 0486/52 29 62)

Noot voor de pers: indien u graag jongeren interviewt over hun interesse voor technologie of beeldmateriaal maakt van de deelnemers/robots, bent u uiteraard van harte welkom op deze workshops op de campus. Gelieve uw komst te bevestigen bij de dienst persrelaties van de VUB. Contactpersoon: Sicco Wittermans: [email protected] of 02/629 21 37.

Sicco Wittermans Persrelaties, Vrije Universiteit Brussel,VUB,VUB Marcom,VUB persdienst