VUB-wetenschappers ontwikkelen unieke zelflerende automatische rolstoel

Dankzij innovatief algoritme kan computer in recordtijd nieuwe taken leren en uitvoeren

Zelfrijdende voertuigen zijn de toekomst, maar ze brengen wel een reeks belangrijke uitdagingen met zich mee zoals het gevaar voor aanrijdingen van obstakels of mensen met schade of verwondingen tot gevolg. Een team van wetenschappers dat actief is binnen het VUB AI Experience Center heeft nu een nieuw algoritme uitgewerkt voor een zelfrijdende rolstoel dat op basis van trail-and-error veel sneller en zelfstandig leert dan bestaande versies.

Het algoritme dat de rolstoel aanstuurt werkt volgens het principe van “reinforcement learning”. Dat is een vorm van machine learning waarbij de computer leert door te experimenteren in de omgeving waarbinnen die actief moet zijn. Klassieke reinforcement learning vereist evenwel veel interacties, waardoor het leerproces vaak van zeer lange duur is. Het nieuwe algoritme maakt daar komaf mee en dringt de leertijd terug tot ongeveer een à twee uur. Hoofdonderzoeker Denis Steckelmacher legt uit:

“Reinforcement learning is eigenlijk een systeem gebaseerd op trial-and-error: de rolstoel wordt beloond als die iets goed doet, bijvoorbeeld een obstakel vermijden. Wanneer de rolstoel een ongewenste actie doet, wordt die gestraft. Om het leerproces te versnellen combineert ons algoritme op een slimme manier verschillende types van reinforcement learning, zo compenseert de ene de zwaktes van de andere. Dit resulteert in een leerproces dat heel snel gaat als we voldoende zeker zijn, en voorzichtjes bijstuurt bij onzekerheid.

Voor de mensen

Deze innovatie is meer dan wetenschappelijk onderzoek alleen. De rolstoel kan namelijk effectief gebruikt worden in het dagelijkse leven en maakt zelfrijdende rolstoelen comfortabeler en veiliger.

“Binnen het VUB AI Experience Center doen we onderzoek naar kunstmatige intelligentie in alle mogelijke toepassingen. Een van de streefdoelen is die knappe technologie te gebruiken ten voordele van de mens, als hulpmiddel dat het ons leven makkelijker of beter maakt. Deze rolstoel is daar een sterk voorbeeld van. Dat is ook de filosofie achter de intentie van de VUB en ULB om een ‘AI-initiatief voor het algemeen belang’ uit de grond te stampen” vertelt prof. dr. Ann Nowé (VUB).

Voor meer informatie:

Ann Nowé

Hans De Canck

Over “AI for the common good”:

De VUB en ULB willen samen in Brussel een Europees artificial intelligence-centrum voor het algemeen belang oprichten (AI for the common good). Het instituut zal zich bezighouden met onderzoek, innovatieve toepassingen, opleidingen en projecten over de maatschappelijke impact van kunstmatige intelligentie binnen verschillende domeinen, zoals gezondheid en welzijn, mobiliteit, klimaat en duurzaamheid en media. Hiermee wil het instituut de EU Digital Agenda mee ondersteunen en mogelijk maken.  Het VUB AI Experience Center wordt onderdeel van dit instituut. Het is een hightech test-, demonstratie- en ontmoetingsomgeving waar bedrijven, technologische ondernemers, onderzoekers en beleidsmakers met AI kunnen experimenteren en samenwerken om technologische oplossingen te ontwikkelen en te produceren.

Beide universiteiten hebben een toonaangevende reputatie in artificiële intelligentie dankzij hun pioniersrol in wetenschappelijk onderzoek, de sterke interdisciplinaire traditie, de centrale ligging in België en Europa en de nauwe banden met mondiale economische spelers, waaronder het ecosysteem van Flanders Innovation, het Brusselse Gewest and het Waalse Gewest.

WE CO
Sicco Wittermans