VUB-wetenschappers ontvangen 247.000 euro steun voor onderzoek naar vruchtbaarheidspreservatie bij kinderen na kanker

Financiële steun toegekend door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO) en Kom Op tegen Kanker

De onderzoeksgroep Biologie van de Testis van de VUB, onder leiding van prof. dr. Ellen Goossens, heeft in samenwerking met prof. dr. Inge Gies en prof. dr. Herman Tournaye van het UZ Brussel een fonds van 247.000 euro binnengehaald voor een prospectieve studie naar de impact die het weghalen van teelbalweefsel bij jonge kankerpatiëntjes heeft op hun latere puberteit en vruchtbaarheid. Het onderzoek is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel en het UZ Brussel.

Hoewel lang werd aangenomen dat kinderen beter bestand waren tegen de steriliserende neveneffecten van chemo- en/of radiotherapie, blijkt nu dat zij toch een hoog risico lopen om nadien onvruchtbaar te worden. Om dat te vermijden wordt vandaag bij jongens bij wie nog geen zaadstaal kan afgenomen worden omdat ze nog niet in de puberteit zitten, een stukje teelbalweefsel weggenomen en ingevroren. De voorlopercellen van zaalcellen zijn er namelijk al vanaf de geboorte aanwezig. Dat weefsel kan dan op latere leeftijd teruggeplaatst worden. Sinds 2002 heeft het UZ Brussel teelbalweefsel van meer dan 120 pediatrische patiënten ingevroren.

Met dit nieuwe onderzoek willen de wetenschappers nu nagaan wat de impact is van die ingreep op jonge leeftijd op de latere pubertaire ontwikkeling en op de vruchtbaarheidsstatus op volwassen leeftijd, gebruikmakend van een verbeterde en regelmatige patiënten opvolging. Om te garanderen dat alle pediatrische kankerpatiënten dezelfde zorg krijgen, zal het verbeterde opvolgingsprotocol ook geïmplementeerd worden in andere geïnteresseerde centra die fertiliteitspreservatie aanbieden.

“De resultaten van dit onderzoeksproject zullen leiden tot een meer representatief beeld van de impact van het wegnemen van teelbalweefsel op jonge leeftijd, alsook een betere opvolging van patiënten en een betere selectie van patiënten die in aanmerking komen voor fertiliteitspreservatie. Dit zal dan weer de verdere verbetering van oplossingen voor vruchtbaarheidsproblemen bij kankerpatiënten mogelijk maken.”, aldus de onderzoekers.

Het budget wordt toegekend door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO) en Kom Op tegen Kanker. Het FWO is een agentschap dat fundamenteel, kennisgrensverleggend en strategisch wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten van de Vlaamse Gemeenschap ondersteunt.

Voor meer informatie:
Ellen Goossens - [email protected]