"VUB verwelkomt GENCOMM-conferentie “Waterstof als energiedrager”

VUB-onderzoeksgroep “BURN” betrokken bij Europese onderzoek naar waterstof als energiedrager

Op woensdag 12 december houdt onderzoeksgroep GENCOMM haar conferentie “Future of Hydrogen as Energy Carrier” rond de mogelijkheden van waterstof als groene energiedrager van de toekomst. Voor de VUB zal Prof. Francesco Contino van de onderzoeksgroep BURN spreken, die tevens meewerkt aan dit internationale project. Brussels Minister van Leefmilieu Céline Fremault neemt ook deel aan deze bijeenkomst.

GENCOMM is een internationaal onderzoeksproject waar wetenschappers van de VUB, Belfast Metropolitan College, Nationale University of Ireland Galway, ENSCICAEN en INSA Rouen Normanie onderzoek doen naar mogelijkheden van waterstof als energiedrager. Ze werken ook aan een softwareprogramma dat gemeenschappen helpt om over te schakelen naar een duurzamer energiebeleid. Waterstof wordt namelijk beschouwd als een volwaardig en duurzaam alternatief voor de vervuilende fosiele brandstoffen: waterstof kan namelijk geproduceerd worden met zonne- en wind-energie en is ook hernieuwbaar. Bovendien kan waterstof ook ingezet worden voor elektriciteit, verwarming en als brandstof voor vervoersmiddelen maar komt er bij de verbranding geen CO2 vrij.

In het kader van dit onderzoek, organiseert GENCOMM en haar partners deze conferentie waarbij ze de balans opmaken en vooruitkijken naar de toekomst van waterstof al energiedrager. U bent van harte uitgenodigd op deze bijeenkomst, waar onder meer gerenommeerde experts zoals Denis Thomas (Hydrogenics), Prof. Patrick Hendrick (ULB) en Prof. Ulrike Krewer (TU Braunschweig) een keynotepresentatie geven. Het volledige programma vindt u onderaan deze uitnodiging. De conferentie gaat door op woensdag 12 december tussen 14u en 18u in het Paleis der Academiën (Hertogstraat 1, 1000 Brussel).

Woont u dit evenement graag bij? Geef dan gerust een seintje op [email protected]) of schrijf u online in.  Voor meer informatie over GENCOMM kan u terecht op de website.

Programma

2:00 PM Welcome & Lead Partner Greeting (Francesco Contino, VUB / Paul McCormack, Belfast Met)

2:20 PM Investment Work Packages Presentation (10 min/presentation)

• WP.I3 Wind energy to hydrogen (Mark Welsh, Viridian)