VUB verwelkomt 184 scholieren voor finales Vlaamse Olympiades Wiskunde, Biologie en Chemie

Op woensdag 27 april en zaterdag 30 april zet de Vrije Universiteit Brussel haar deuren open voor de finales van de Vlaamse Olympiades. Vandaag nemen zo’n 150 leerlingen deel aan de Junior Wiskunde Olympiade en de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Zaterdag 30 april nemen 34 scholieren het tegen elkaar op tijdens de Vlaamse Biologie Olympiade en de Vlaamse Chemie Olympiade.

Het is een jaarlijkse traditie op vele Vlaamse scholen: olympiades. Het voorbije jaar namen meer dan 25.000 scholieren uit het middelbaar onderwijs deel aan de Wiskunde Olympiade. De beste wiskundeknobbels, 73 leerlingen uit de tweede graad en 88 leerlingen uit de derde graad stootten door naar de finale. Tijdens de finale, die op 27 april plaatsvindt op de VUB-campus, krijgen de deelnemers drie uur de tijd om vier open vragen op te lossen. Een selectie van de beste finalisten kan deelnemen aan de International Mathematical Olympiad, dit jaar in Oslo. Die delegatie bestaat uit de drie beste finalisten van de Vlaamse en hun drie evenknieën van de Franstalige Olympiade, die hun finale betwisten in Namen. De jaarlijkse finales van de Vlaamse Wiskunde Olympiades vinden afwisselend op de VUB en de KU Leuven plaats.

Een paar dagen later verwelkomt de VUB ook de jonge biologen en chemici voor hun Olympiade. Aan de voorrondes van de Vlaamse Biologie Olympiade en de Vlaamse Chemie Olympiade namen respectievelijk 2.324 en 2.538 leerlingen deel. De beste 17 gingen door naar de finale. De finalisten worden eerst aan een schriftelijke proef onderworpen, om vervolgens hun biologische of chemische kennis te tonen in een experimenteel gedeelte. De twee winnaars van de Biologie Olympiade nemen deel aan de International Biology Olympiad in Armenië, een van de bekendste internationale wetenschapswedstrijden. De twee winnaars van de Vlaamse Chemie Olympiade reizen iets verder af, zij nemen deel aan de International Chemistry Olympiad in China.

De belangrijkste doelstelling van de Olympiades is om de leerlingen op een originele en minder schoolse manier in aanraking te laten komen met wetenschap.

Meer info:

Vlaamse Wiskunde Olympiade - https://www.vwo.be/vwo/

Vlaamse Biologie Olympiade - 2022: finale (vonw.be)

Vlaamse Chemie Olympiade - 2022: finale (vonw.be)

WE CO