VUB vergroot kans op studiesucces student-vluchtelingen met InCAMPUS programma

Start vandaag met inschrijvingen

Vandaag 10 april start de Vrije Universiteit Brussel met inschrijvingen voor InCAMPUS. InCAMPUS is een voorbereidend programma dat student-vluchtelingen de benodigde taal- en studievaardigheden wil bijbrengen om een universitaire opleiding succesvol af te ronden. Het aantal inschrijvingen is beperkt: dit jaar kunnen maximum 20 student-vluchtelingen zich inschrijven. Inschrijven kan tot 9 mei 2018.

Voorloper in hulp aan student-vluchtelingen
Al sinds 2015 biedt de VUB toekomstige studenten met een vluchtelingenachtergrond de mogelijkheid universitaire studies aan te vatten of verder te zetten. Met dat ‘Welcome Student Refugee Programma’ was de Brusselse universiteit een van de allereerste universiteiten die aparte inspanningen deed om student-vluchtelingen aan te moedigen of bij te staan in dat proces.

De VUB is ook de eerste Belgische universiteit die zich aansloot bij de internationale coalitie #WithRefugees, een initiatief van het vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties (UNHCR) om internationaal de druk op te voeren om mensen te beschermen die omwille van een conflict of vervolging hun land moeten ontvluchten.

Brede medewerking
Aan InCAMPUS werken zowel het Academisch Centrum voor Taalonderwijs (ACTO) als het Brusselse onthaalbureau (bon) van het Agentschap Integratie & Inburgering mee. Het programma bestaat onder andere uit zowel Nederlandse en Engelse taalcursussen als voorbereidingscursussen op onderwijsmethoden en studievaardigheden, en culturele oriëntatielessen. Er is tevens voorzien in psychologische begeleiding en ondersteuning van de student-vluchtelingen voor de hele duur van hun universitaire traject.

Over de bedoeling en de inhoud van InCAMPUS is een animatiefilmpje gemaakt dat u hier kunt bekijken.

Marie Aurousseau Programme Coordinator InCAMPUS, Vrije Universiteit Brussel
Kim Hardie Communications Internationale Relaties VUB, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Vrije Universiteit Brussel
Marie Aurousseau Programme Coordinator InCAMPUS, Vrije Universiteit Brussel