VUB verbindt kunst en natuur op haar campus

Humanistisch Sculpturenpark & Living Campus Walk

Openingsceremonie 2 juli – 11u – amfitheater VUB-hoofdcampus, Elsene

Beste journalist,

Wij nodigen u van harte uit op de opening van twee parcours op de hoofdcampus te Elsene van de Vrije Universiteit Brussel. Op vrijdag 2 juli opent de VUB met het Humanistisch Sculpturenpark en de Living Campus Walk twee ontdekkingstochten - on campus én virtueel - langs kunst en natuur. VUB-studenten namen een prominente rol in bij het ontwikkelen van deze twee ontdekkingstochten. De opening op 2 juli is er voor werknemers, sympathisanten en de pers. Vanaf 3 juli zijn de wandelingen ook te volgen door het grote publiek.

Het Humanistisch Sculpturenpark is een uniek openluchtmuseum met een permanente en tijdelijke kunstcollectie. De kunstwerken symboliseren de waarden en filosofie van de VUB of stellen ze in vraag. Ze geven op artistieke wijze uiting aan het principe van het Vrij Onderzoek en een vrijzinnige levenshouding. We nodigen enkele kunstenaars uit om uitleg te geven bij hun werk. Bij andere kunstwerken kom je meer te weten door een QR-code te scannen.

De Living Campus Walk is een ontdekkingstocht langs de fauna en flora die groeit en bloeit op onze campus. Living staat voor het leefbaar houden van onze stad én planeet. Hoe beperken we de klimaatverandering? Hoe bereiden we ons voor op een toekomst in een extremer klimaat, met hitte, droogte of extreme neerslag? Onze wetenschappers beantwoorden ter plekke al jouw vragen. Wil je nog meer weten? Scan dan de QR-code op de bordjes en ontdek wat de VUB doet om haar klimaatimpact te verkleinen.

11u - 11u20: Opening Humanistisch Sculpturenpark & Living Campus Walk door

• Prof. dr. em. Willem Elias, curator van de permanente kunstcollectie
  • Maarten Vanermen, programmacoördinator beeldende kunst, curator tijdelijke kunstcollectie
  • Prof. dr. Bram Vanschoenwinkel, bioloog
  • Rebecca Lefevere, VUB duurzaamheidsmanager

11u20 – 12u00: Bezoek aan de campus met toelichting door kunstenaars en wetenschappers. De wandelingen kunnen ook individueel gevolgd worden via inscannen van QR-codes

Praktisch

De opening vindt plaats op het amfitheater tussen gebouw D en het VUB-restaurant. Gelieve uw komst te melden bij Lies Feron, persrelaties VUB ([email protected] of 0484 590 550). Kunstenaars, wetenschappers en studenten geven u graag een woordje uitleg. Interviewaanvragen melden bij persrelaties.

Aanwezige kunstenaars zijn onder voorbehoud: Bart Lescrève, Liliane Vertessen, Paul Van Gysegem, Mark Cloet. Contactpersoon: [email protected]

Lies Feron
Lies Feron Persrelaties Vrije Universiteit Brussel