VUB-studenten laten medestudenten bewegen in Brussel

Sport uit uw Kot – 20&21 april - 12u-18u

Acht studenten lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen (LO&BW) aan de Vrije Universiteit organiseren op 20 en 21 april het evenement “Sport uit uw Kot”.

Organisatoren Tanne De Loof en Souhayb Laghmiri: “Met dit 2-daagse evenement vol sportieve activiteiten in het hartje van Brussel willen wij studenten enthousiast maken over de voordelen van regelmatig bewegen. We willen eigenlijk iedereen overtuigen dat sport en bewegen goed is voor het mentale, fysieke en sociale welzijn.  We doen dit door er vele leuke activiteiten met alternatieve sporten en leuke prijzen aan te koppelen: Zo merken de deelnemers amper dat ze ook nog aan het sporten zijn. Wij hopen hen zo op weg te helpen naar een gezondere levensstijl. En daarnaast willen we de studentenstad Brussel in de kijker zetten, en laten zien wat er allemaal leeft!”

Door heel Brussel

Start & Finish van Sport uit uw Kot is het Warandepark, waar de deelnemers een zelfgemaakte kaart krijgen met alle locaties waar ze heen moeten, en die is voorzien van een aantal opdrachten en vragen. De eerste stop is het Congresplein, daarna leidt de kaart de deelnemers naar de Kruidtuin, het Muntplein, de Vismarkt, het Mehdi Boudaplein, de Grote Markt, het Spanjeplein en de Kunstberg.

De spelletjes variëren van een frisbee-challenge, tot een live action Squid Game met touwtrekken, een karate-challenge met het doormidden slaan van plankjes – en een etentje in een Japans restaurant als je wint - een basketball-challenge, boogschieten, trappen lopen als Rocky, volksspelletjes, etc. De Loof: “Er zijn ook best wat prijzen te winnen en we voorzien ook nog een winactie via Instagram.”

Post-Corona

Het evenement kwam vorig jaar tot stand, tijdens en omwille van  de corona-epidemie. Laghmiri: “De corona-epidemie deed ons om zo meer beseffen hoe belangrijk sport is. Het vele binnen zitten, minder sociale contacten: veel bewegen bleek een adequaat middel om gezond te blijven, niet alleen fysiek maar ook mentaal.”

Sofie Smismans en Margot Ricour, onderzoekers aan de onderzoeksgroep SASO/SPLISS: “De studenten lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen moeten voor het vak event- en projectmanagement in de sport, een sportief evenement organiseren. Concreet worden de studenten uitgedaagd om creatief in te zetten op maatschappelijke thema's via sport en beweging. In samenwerking met verschillende partners – met name Sport Brussel, KULeuven, Luca School of Arts en Odisee – probeert het Sport Uit Uw Kot team de fysieke, sociale en mentale voordelen van sport en beweging succesvol te benadrukken. "

Praktisch:

Waar: Warandepark 1000 Brussel

Wanneer: woensdag 20 april en donderdag 21 april. Vrije keuze om te komen tussen 12u en 18u.

Duur: ca. 1,5u

Hoe: Inschrijven kan je via Google form