VUB-studenten lanceren digitale work-outs voor thuis tegen ongezonde gevolgen van “in uw kot”-maatregelen

Voldoende fysieke activiteit cruciaal voor gezondheid en mentaal welzijn

Door de quarantainemaatregelen in de strijd tegen het coronavirus hebben ook alle sportclubs de deuren noodgedwongen moeten sluiten. Sportievelingen moeten hierdoor dus op zoek naar alternatieven om hun conditie toch op peil te houden. Studenten Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie van de Vrije Universiteit Brussel maken daarom de komende weken 30 instructievideo’s met eenvoudige en efficiënte work-outs van 15 minuten voor thuis.

De studenten maken de video’s in opdracht van hun professoren ter vervanging hun stage, die door de coronacrisis in het water viel. Momenteel zijn al zes video’s beschikbaar via het YouTube-kanaal van de universiteit met hele waaier aan trainingen: van een stevige portie ochtendgymnastiek en oefeningen om de beenspieren te versterken, tot een Tabata-intervaltraining en zogenaamde “amrap”-work-outs waarbij je oefeningen zoveel mogelijk na elkaar moet uitvoeren binnen een bepaalde tijd. De komende weken zullen er systematisch nog nieuwe instructievideo’s van de studenten verschijnen.

Met dit initiatief worden 2 vliegen in 1 klap geslagen, zo vertelt  Melissa Evenepoel (Movement and sport science) die het project coördineert:

“De stages zijn uiteraard een belangrijk onderdeel van onze opleiding omdat die studenten toelaten de nodige praktijkervaring op te doen. Dat is helaas vandaag niet mogelijk omdat zij ook ‘in hun kot’ moeten blijven en daarom hebben we een creatieve oplossing bedacht. Door video’s te maken zetten studenten hun kennis toch om in de praktijk en het is meteen ook een solidaire actie waarmee onze studenten bijdragen aan de maatschappij. Lichaamsbeweging is nu meer dan ooit belangrijk om zowel fysiek als mentaal fit te blijven, maar staat tegelijkertijd meer dan ooit onder druk omdat we niet kunnen terugvallen op de alledaagse sportinfrastructuur.”

Voor meer informatie:
Melissa Evenepoel
0485 140456

Videos te bekijken via https://www.youtube.com/watch?v=AfOb2rIMt14&list=PLkh7rbvMs-WxlHQPzc3zVD155IXBAOrFz

LK
Sicco Wittermans