VUB-student wil ouderen in beweging krijgen

VUB-student Anton Van Biesen wil met aantrekkelijke, laagdrempelige en wetenschappelijk onderbouwde workouts ouderen in beweging krijgen. De ambiteuze student revalidatiewetenschappen en kinesitherapie wil met het project "Fit vanuit je zetel" de levenskwaliteit van senioren zo lang mogelijk zo hoog mogelijk houden. Woensdag 18 april neemt hij deel aan de Vlaamse Finale Start Academy.

De vergrijzing neemt in rap tempo toe, net zoals de kosten ervan. Wanneer we ouderen zouden kunnen laten bewegen, kunnen we niet alleen de kosten drukken, maar ook het levensgeluk substantieel toe laten nemen. Anton Van Biesen heeft deze handschoen opgenomen. Zijn idee ontstond op stage bij de dienst geriatrie in het OLV aalst. "Daar had ik het geluk dat ik kon experimenteren." Al snel ontstond er een balletles, die zo aansloeg dat er andere oefeningen werden bedacht. De senioren spraken van “het lichtpunt van mijn dag”, waar het voorheen luidde “vandaag niet jongen” .

Nu wil hij de workouts eerst via DVD's bij de mensen thuis brengen, maar op termijn ook via smart board apps in service-flats en -homes afleveren. Die kunnen dan ook dienen voor data-analyse voor de arts en de senior zelf, zodat ook deze zelf de progressie ziet.

Tijdens de ontwikkeling van de workouts benutte hij volop de kennis van zijn opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie aan de VUB. Ook zijn profs David Beckwee en Ivan Bautmans hebben hem krachtig ondersteund door cruciale tips te geven voor de juiste oefeningen. "Ik ben dus 100% zeker dat ze effectief zijn en een belangrijke impact hebben op het dagelijkse leven van veel senioren."

"Fit vanuit je zetel" is 1 van de 6 finalisten voor de Start Academy (https://events.clicla.me/EventTool/event/1516 ). Aan de “start-academy” wedstrijd van VLAJO begonnen oorspronkelijk 76 teams. Allemaal moesten ze in een pitch laten zien dat ze het beste business idee hadden. Op woensdag 18 april vindt de finale plaats voor een tien-koppige jury, waaronder Hans Bourlon van studio 100. De winnaar krijgt 2500 euro en een flink aantal consultancy-uren om de onderneming een kickstart te geven.

Anton Van Biesen, 0496-15 17 43, [email protected]

Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB