VUB steunt journalisten in ballingschap

vzw En-GAJE - Ensemble-Groupe d'Aide aux Journalistes Exilés - stelt zich voor in Bozar

Wekelijks worden twee journalisten vermoord. Sinds 1990 zijn dat er meer dan 2.600. Dat blijkt uit cijfers van de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ). Vandaag zitten wereldwijd 350 journalisten gevangen, waarvan 160 in Turkije. Honderden worden dagelijks geïntimideerd, mishandeld, vermoord. Sommige journalisten beslissen daarom, om alles achter te laten en in ballingschap te gaan.

In België leven meer dan veertig journalisten in ballingschap, afkomstig uit 16 landen: Burundi, Turkije, Somalië, Palestina, Iran, Colombia, Chili, Marokko, Tunesië, Afghanistan, Irak, Syrië, Rwanda, Soedan, Togo, Servië. Vandaag, woensdag 23 oktober, stelt de nieuwe vereniging En-GAJE - Ensemble - Groupe d'Aide aux Journalistes Exilés – zich voor in de VUB-ULB zaal weKONEKT.brussels in Bozar. En-GAJE is een vzw die zich voor deze journalisten in ballingschap in België zal inzetten.

Tot vandaag was er in Europa enkel het in 2002 in Parijs opgerichte “Maison des Journalistes”, om in ballingschap levende journalisten opvang en steun te bieden. Nu biedt dus ook vzw En-GAJE hen een ontmoetings- en werkplek aan in het “Huis van de Journalist”, de hoofdzetel van de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België en haar Nederlandstalige en Franstalige vleugels (VVJ en AJP). Het centrum in Brussel biedt juridische, sociale en professionele begeleiding en wil een internationaal huis voor vrijheid van pers en meningsuiting worden. Daarom zal de vzw er ook personen verwelkomen die zich inzetten voor de vrijheid van informatie: klokkenluiders, kunstenaars, burgers en iedereen die ijvert voor de vrijheid van meningsuiting en hiervoor bedreigd wordt in eigen land.

“Het gaat bergaf met de persvrijheid in de wereld en voor journalisten wordt het alsmaar gevaarlijker werken. De vierde macht wordt uitgedaagd, zelfs bedreigd door politieke, economische, religieuze en andere machten, ook in democratische landen. Universiteiten hebben een duidelijke rol om persvrijheid te verdedigen, tegen elkeen van die uitdagingen”, aldus rector Caroline Pauwels, “Want als je als universiteit persvrijheid niet verdedigt, wie zal dan voor de universiteit de onderzoeksvrijheid verdedigen als die zou worden bedreigd? De Vrije Universiteit Brussel ziet het dan ook als haar taak om journalisten die het risico lopen op jobverlies, op boetes, op gevangenisstraffen, die soms zelfs hun leven riskeren, te ondersteunen. Wij zijn dan ook bijzonder blij met de oprichting van vzw En-GAJE. Brussel, met haar geschiedenis als vrijhaven voor kritische denkers en journalisten, Brussel als journalistieke hoofdstad van Europa is namelijk de uitgelezen plek om een ontmoetingsplaats te creëren voor journalisten die in ballingschap moeten leven. Geen betere plek om met collega’s in contact te komen, te getuigen, moed te scheppen, te werken en te herbronnen. Dankzij En-GAJE zijn ze hier nu niet meer alleen in hun strijd.”

De Vrije Universiteit Brussel ondersteunt vrijheid van meningsuiting en persvrijheid elk jaar met de conferentie ‘Difference Day’ op 3 mei, de internationale dag van de persvrijheid. De VUB reikte dit jaar ook twee eredoctoraten uit, aan de journalisten Rudi Vranckx en Elena Milashina. Voor En-GAJE zal professor Ike Picone van de onderzoeksgroep SMIT als effectief lid de VUB vertegenwoordigen.

Volgende organisaties hebben vzw En-Gaje mogelijk gemaakt: International Federation of Journalists, Association des journalistes professionnels, Vlaamse Vereniging van Journalisten, Coordination et Initiatives pour Réfugiés et Étrangers, Ligue des Droits Humains, universiteiten ULB en VUB, Amnesty International BF en Maison des Journalistes Paris.

CONTACT

Jean-François Dumont – Voorzitter vzw En-GAJE