VUB steunt Europese resolutie tegen Iran voor onmiddellijke vrijlating Ahmadreza Djalali voluit

Communiqué van de VUB over de resolutie van het Europees Parlement over Ahmadreza Djalali

Rector VUB Caroline Pauwels: “Stoppen met de mensonterende en onrechtvaardige behandeling van Djalali en zijn lotgenoten”

Het Europees Parlement heeft vandaag een resolutie aangenomen waarin het Iraanse regime, onder de net verkozen president Raisi, nadrukkelijk wordt verzocht om de dreigende executie van Ahmadreza Djalali te stoppen en hem onmiddellijk vrij te laten. De VUB ondersteunt deze resolutie volmondig. De Zweeds-Iraanse Djalali werkt als gastdocent rampengeneeskunde aan de VUB, hij heeft daarnaast ook een aanstelling aan de Italiaanse universiteit Universita degli Studi del Piemonte Orientale. VUB-rector Caroline Pauwels: “We vragen de Iraanse autoriteiten deze resolutie direct uit te voeren. Ahmadreza Djalali heeft een oneerlijk proces gehad en heeft sinds zijn gevangenneming in 2016 een behandeling ondergaan die alle mensenrechten tart: van eenzame opsluiting, ontzegging medische hulp tot marteling, om nog maar niet te spreken van de voortdurende dreiging van de doodstraf. Ahmadreza Djalali moet direct vrijgelaten worden, zodat hij weer terug kan keren naar zijn familie en vrij kan leven.”

De resolutie van het Europees Parlement baseert zich op de oneerlijke rechtsgang in Iran die Ahmadreza Djalali sinds zijn arrestatie in april 2016 heeft moeten ondergaan. Hij is in oktober 2017 ter dood is veroordeeld voor spionage op grond van valse beschuldigingen. Zijn bekentenis is zelfs afgedwongen door foltering. Het vonnis werd op 17 juni 2018 door het Iraanse hooggerechtshof bekrachtigd. Djalali zelf verklaarde in een brief vanuit de Evin-gevangenis in Teheran dat hij tijdens een reis naar Iran gevangen is gezet, omdat hij had geweigerd tegen Europese instellingen te spioneren. Op 24 november 2020 werd hij door het openbaar ministerie ingelicht dat zijn executie op handen was. Daarna heeft hij meer dan honderd dagen tot april 2021 in eenzame opsluiting doorgebracht. Daarna werd hij naar de openbare afdeling van de gevangenis overgeplaatst. Bezoeken en telefoongesprekken met zijn familie in Zweden werden hem ontzegd. Ook heeft hij de afgelopen zeven maanden slechts heel sporadisch contact met zijn advocaat, waar hij daarvoor helemaal geen toegang toe had.

Het Europees Parlement dringt er bij Iran op aan om alle beschuldigingen tegen Dr. Ahmadreza Djalali nu te laten vallen. Het parlement roept daarbij ook op om alle politieke gevangenen en mensen die na een oneerlijk proces zijn opgesloten, inclusief verdedigers van de mensenrechten, direct vrij te laten. Het parlement noemt specifiek de Duitse Nahid Taghavi en Jamshid Sharmahd, de Franse Benjamin Brière en Fariba Adelkhah, voor wie nog steeds een reisverbod geldt, de Oostenrijkse Kamran Ghaderi en Massoud Mossaheb, alsmede de Britse Morad Tahbaz, Anoosh Ashoori, Mehran Raoof en Nazanin Zaghari-Ratcliffe, die nog steeds onder huisarrest staan. Allen op dubieuze gronden vervolgd. Maar ze roept Iran ook nadrukkelijk op om de mensenrechten te respecteren bij de eigen bevolking.

Rector VUB Caroline Pauwels: “Wij steunen deze resolutie over VUB-docent Ahmadreza Djalali voluit en vragen de hele wereld om druk op Iran te blijven uitoefenen, zodat ze stoppen met de mensonterende en onrechtvaardige behandeling van Djalali en zijn lotgenoten in dezelfde hemeltergende positie. Het wordt tijd dat Ahmadreza Djalali veilig en vrij thuiskomt.”

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel