VUB start studentenleven weer veilig op met test-TD

Evenement is basis voor draaiboek voor Brusselse studentenverenigingen

De VUB doet er aan de vooravond van de Academische Opening alles aan om het studentenleven veilig op te starten. Als deel van de ambitie om in code groen te blijven lesgeven, organiseert de universiteit, onder leiding van het VUB-Onderwijs- en Studentenbeleid, een test-TD deze maandagavond 27 september.

Met het testevenement onderzoekt de VUB hoe een TD met een Covid Safe Ticket in zijn werk zou gaan. Daarna maakt de universiteit een draaiboek dat als leidraad wordt aangeboden aan de studentenkringen. Dat kunnen ze dan gebruiken wanneer het nachtleven in Brussel weer ten volle opstart.

“Nu we als Brusselse universiteit opnieuw in code groen mogen lesgeven, doen we er ook alles aan opdat het nachtelijk studentenleven op een coronaveilige manier opnieuw kan opstarten. Dit evenement is een belangrijke stap in die richting en hopelijk het eerste van vele, veilige evenementen”, aldus Jan Danckaert, vicerector Onderwijs aan de VUB.

Voor de test-TD wordt een perimeter opgesteld waarbinnen geen maatregelen gelden en zal de hoeveelheid CO2 in de tent gemeten worden. Op die manier wordt de juiste capaciteit bepaald voor TD’s en dopen. Daarnaast wordt ook getest hoeveel Covid Safe Tickets er per minuut aan de ingang gescand kunnen worden en wordt bekeken waar er eventueel bijsturing nodig is, zoals extra stewards, een grotere aankomstzone, etc.

300 VUB-studenten uit de Brusselse studentenverenigingen kunnen op maandag 27 september proeven van de Covid Safe TD. Het evenement, dat start om 20u en duurt tot 00u, kan rekenen op twee studenten die de muziek verzorgen en de feestgangers worden tijdens de eerste helft ook getrakteerd op gratis frietjes.

CO