VUB reikt zaterdag voor de derde keer certificaten Arabische taal uit

Stelt op ceremonie nieuw leerboek Arabisch voor de eerste graad voor

Nu zaterdag 27 april om 14 uur worden aan de VUB voor de derde keer certificaten Arabisch uitgereikt aan Brusselse schoolkinderen van 6 tot 15 jaar. Tijdens de uitreiking zal ook een nieuw leerboek voor de eerste graad worden voorgesteld, uitgewerkt door een projectgroep van de VUB en uitgegeven door VUBPress. De ceremonie wordt bijgewoond door de ambassadeurs van Marokko, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten.

De VUB startte in 2016 met taallessen Arabisch voor schoolkinderen tussen 6 en 15 jaar. Bedoeling van het initiatief, waaraan ook de GO! scholengroep Brussel meewerkt, is Arabisch aan te leren in een schoolse omgeving en een seculiere context, gebaseerd op een wetenschappelijke methode.

Drie jaar later blijken de lessen een eclatant succes. Na een eerste jaar met 164 inschrijvingen zaten de jaren daarop de klassen steevast vol, met telkens 300 inschrijvingen. Voor het volgend schooljaar zijn er nog maar 40 plaatsen vrij.

Het succes heeft ook nadelen. Zo is de VUB voortdurend op zoek naar fondsen om het project duurzaam te maken. Tot nu toe kan de universiteit weliswaar rekenen op de welwillende medewerking van de vier GO! scholen waar de lessen plaatsvinden (Laken, Anderlecht, Brussel en Schaarbeek), maar de universiteit staat nog steeds grotendeels zelf in voor de betaling van de zes leraars van Iraakse en Syrische afkomst.

Ook de ontwikkeling van een curriculum dat 8 jaar omspant en waarvan het nieuwe leerboek een eerste resultaat is, vergt een flinke financiële inspanning.

Dat neemt niet weg dat het nu zaterdag opnieuw een feestelijke dag wordt voor de kinderen die hun certificaat in ontvangst zullen nemen - en voor hun trotse ouders.

Wie de Arabische taallessen voor kinderen wilt sponsoren, vindt daartoe alle informatie op de website van de VUB Foundation.

De pers is van harte welkom op de uitreikingsceremonie van de Arabische taallessen, die nu zaterdag 27 april om 14 uur plaatsvindt in auditorium QA van de Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus van de VUB, pleinlaan 2, 1050 Brussel.

Sami Azar Verantwoordelijke Arabische Taallessen IRMO, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Persmedewerker MARCOM VUB, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Persmedewerker MARCOM VUB, Vrije Universiteit Brussel