VUB reikt eredoctoraat uit aan Dr. Emma Bonino en de inwoners van Lampedusa

DOCTOR HONORIS CAUSA DAY OP WOENSDAG 29 NOVEMBER

Wij willen u graag uitnodigen voor de uitreiking van de eredoctoraten van de Vrije Universiteit Brussel op woensdag 29 november in cultuurcentrum Flagey. De VUB zal die woensdag een eredoctoraat toekennen aan twee laureaten: de Italiaanse geëngageerde politica Dr. Emma Bonino en aan de inwoners van het eiland Lampedusa. Dokter Pietro Bartolo zal in naam van de gehele eilandbevolking het eredoctoraat in ontvangst nemen.  De uitreiking vindt plaats in Studio 4 van Flagey Belvédèrestraat 27 Elsene. De persconferentie begint om 13u00 in de salon Diongre in Flagey.

Emma Bonino (1948) is een van de belangrijkste figuren van het liberale radicalisme in de moderne geschiedenis van Italië. In 1994 werd Bonino Europees Commissaris. In die functie was ze bevoegd voor o.a. het vluchtelingenbeleid. Tussen 2006 en 2008 was ze minister van Europese Zaken en Internationale Handel in de regering-Prodi en tussen 2008 en 2013 vicevoorzitter van de Italiaanse Senaat. Ze lag mee aan de basis van de inwerkingtreding van het Internationaal Strafhof in Den Haag.

Emma Bonino is een activiste. Tijdens haar politieke carrière is ze meermaals in hongerstaking gegaan, o.a. voor de legalisering van abortus en euthanasie. Ze pleitte voor de afschaffing van de doodstraf en is oprichtster van No Peace Without Justice, een organisatie die ijvert voor de afschaffing van genitale verminking van vrouwen. Ze heeft zich altijd sterk ingezet voor gendergelijkheid.

“Het is duidelijk dat Emma Bonino haar idealen bijzonder nauw aansluiten bij die van de VUB”, zegt proxima en vicerector Internationaal Beleid prof. Sonja Snacken.  De VUB wil Emma Bonino ook eren voor haar vastberaden inspanningen met betrekking tot migratie en vluchtelingen. Ook vandaag is ze nog steeds erg begaan met de vluchtelingenproblematiek.

Het eredoctoraat voor Emma Bonino sluit naadloos aan op dat voor de inwoners van Lampedusa.  De jongste twee decennia zijn ongeveer 400.000 vluchtelingen op het eiland aangekomen, en spoelden duizenden drenkelingen aan op de kusten.  Dit heeft een grote impact op het leven van de inwoners van Lampedusa. Ze hebben als eilandbewoners en vissers altijd al een traditie gehad om mekaar te helpen. Hetzelfde doen ze nu voor de vluchtelingen die op Lampedusa aankomen. Een van de meest zichtbare inwoners in dit verhaal is dr. Pietro Bartolo. Hij heeft zich van in het begin ingezet om medische hulp te verstrekken aan de vluchtelingen. Hij heeft ten aanzien van de rest van Europa altijd de hulpvaardigheid van de inwoners van Lampedusa verdedigd.

De ceremonie is ingebed in een dagevenement met als titel "Engaging Values, Education and Responsibilities (EVER): Refugees and Migration - The Role of Higher Education". Het thema betreft mensen in conflict situaties en vluchtelingen en de belangrijke rol dat hoger onderwijsinstellingen kunnen spelen in het integratieproces en het onderzoek in relatie tot vluchtelingen en migratie. De conferentie begint om 09h00 en loopt de hele dag met debatten, films en voorstelling van het vernieuwde VUB student-vluchtelingen programma en het project van de Arabische taallessen in Brussel, met op de middag de ceremonie.