VUB-rector Jan Danckaert maakt vicerectoren bekend

“Wetenschappers waarop de veranderende wereld kan rekenen”

Nu de start van zijn eerste mandaat als VUB-rector voor de deur staat, heeft Jan Danckaert de vier vicerectoren voorgesteld die mee zullen instaan voor het dagelijks bestuur van de universiteit. Pieter Ballon wordt vicerector Onderzoek. Karin Vanderkerken, die al sinds 2016 vicerector Onderzoek was, wordt vicerector Inter­nationalisering. Nadine Engels wordt vicerector Onderwijs en Studentenzaken. Hugo Thienpont blijft vicerector Innovatie en Valorisatie. Op 13 september zal de Raad van Bestuur van de universiteit definitief groen licht geven voor de nieuwe ploeg. Jan Danckaert: “Deze ploeg ervaren wetenschappers en bestuurders is een baken van vertrouwen in turbulente tijden gekenmerkt door klimaatopwarming, energiecrisis, groeiende ongelijkheid, oorlog in Europa. Als universiteit moeten we mee een antwoord bieden op de grote uitdagingen van een wereld in transitie. Met dit team willen we daartoe bijdragen.”

Professor Pieter Ballon, hoogleraar bij de vakgroep communicatiewetenschappen, zal vicerector Onderzoek worden. Als directeur van SMIT (Studies in Media, Innovation & Technology), een gezamenlijk onderzoekscentrum van VUB en imec, leidt hij één van de grootste Europese onderzoeksgroepen in de sociale wetenschappen over digitale media en slimme technologie. Hij is tevens medeoprichter van het European Network of Living Labs en van het Hannah Arendt Instituut. Als vicerector Onderzoeks volgt hij Karin Vanderkerken op. “Of het nu gaat om artificiële intelligentie, duurzaamheid, kanker- of vruchtbaarheidsonderzoek, de VUB is altijd pionierend geweest in grensverleggend en relevant onderzoek”, aldus Pieter Ballon. “Dat gaan we nog versterken.”

Professor Karin Vanderkerken, gewoon hoogleraar bij de vakgroep Biomedische Wetenschappen, blijft in de nieuwe ploeg vicerector, maar ruilt Onderzoek in voor Internationalisering. Karin Vanderkerken is als wetenschapper actief op de VUB Brussels Health Campus in Jette. Ze is o.m. voorzitter van de cluster Oncologie. De voorbije zes jaar zette ze als vicerector Onderzoek sterk in op de core facilities en de vernieuwing van de onderzoeksinfrastructuur. Ze was een van de drijvende krachten van de onderzoekssamenwerking binnen het EUTOPIA-partnerschap van tien Europese universiteiten, waartoe ook de VUB behoort. Door die ervaring zal ze beslist een belangrijke rol kunnen spelen bij de verdere ontwikkeling van EUTOPIA. Haar lange bestuurservaring als vicerector vormt sowieso een grote troef nu ze Internationalisering voor haar rekening neemt. Karin Vanderkerken volgt Romain Meeusen op.

Professor Nadine Engels, onderwijskundige en hoogleraar aan het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding (MILO) is als vicerector Onderwijs en Studentenzaken de opvolger van Jan Danckaert zelf. Door haar onderzoeksexpertise en haar jarenlange ervaring als coördinator van de lerarenopleiding, heeft ze een grote affiniteit met onderwijsdossiers. Als onderwijsexpert werkt ze al heel lang samen met afdelingen van het vicerectoraat Onderwijs en Studentenzaken, onder meer in het onderwijsprofessionaliseringstraject voor beginnende docenten en tal van onderwijsinnovatie-initiatieven. Nadine Engels kan bovendien bogen op bestuurservaring, onder meer als vakgroepvoorzitter, vicedecaan van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen en als voorzitter van MILO. "Geëngageerd, onderzoekend, verbonden met de stad en de wereld, diversiteit omarmend: de sleutelconcepten om een versterkte onderwijsvisie te formuleren, kregen we al cadeau van de vorige ploeg”, stelt Nadine Engels. “Die concepten samen met de collega's van de opleidingen kwaliteitsvol waarmaken is een mooie uitdaging."

Professor Hugo Thienpont, gewoon hoogleraar aan de faculteit Ingenieurswetenschappen, blijft vicerector Innovatie en Valorisatie. Hij zal zijn competentie in toegepast onderzoek, industriële innovatie en maatschappelijk dienstbetoon op Vlaams, Europees en internationaal vlak verder aanwenden. Zo kunnen onderzoeksgroepen uit de verscheidene geledingen van de VUB alle kansen krijgen om blijvend een aanzienlijke economische en maatschappelijke impact te creëren via hun innovatieve onderzoek en ondernemerszin. Zo bieden ze een duurzame maatschappelijke meerwaarde aan onze samenleving. Daarnaast zal Hugo Thienpont de VUB Foundation verder aansturen om nieuwe  fondsen te werven die broodnodig zijn om onze onderzoekers en onze studenten te ondersteunen.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel