VUB-rector Caroline Pauwels lanceert nieuw boek

‘Ronduit. Overpeinzingen van een possibilist’

Cirkels hebben een eigen dynamiek, ze zitten vol mogelijkheden. Als possibilist gelooft VUB-rector Caroline Pauwels absoluut in de mogelijkheid van een betere toekomst. In haar nieuwe boek ‘Ronduit - Overpeinzingen van een possibilist’ vertelt ze over het kronkelende pad dat ze in haar leven heeft afgelegd, over de bijzondere ervaringen, inspirerende ontmoetingen en ingrijpende levenslessen die haar gemaakt hebben tot wie ze vandaag is. Ronduit is een uitgave van Houtekiet en is ook verkrijgbaar als e-book. Sinds vandaag staat het boek in de top 10 non-fictie van Standaard Boekhandel.

Caroline Pauwels ziet het leven als een beweging van kringen. Van de kleine intieme cirkels van de persoonlijke levenssfeer tot de almaar grotere cirkels van de universiteit, de samenleving en de wereld. Cirkels hebben geen begin en geen einde. Hun ronde vorm is een remedie tegen het hokjes denken. Dat is ook hoe Caroline Pauwels zichzelf ziet: ronduit. “Als kind was ik bedreven in het laten opspringen van keien op het water. Dan verschenen er op het wateroppervlak uitdijende kringen. Dat fascineerde me mateloos”, vertelt Caroline Pauwels.

Possibilisme is een term van de bevlogen Zweedse arts en statisticus Hans Rosling. Caroline Pauwels: “Uiteraard mogen we nooit blind zijn voor het menselijke leed dat extreme armoede, oorlogsgeweld en catastrofes elke dag opnieuw veroorzaken. De media zoomen er terecht op in. Maar het is even belangrijk om soms uit te zoomen. Volgens Hans Rosling hoeven we alleen maar naar de beschikbare data te kijken om vast te stellen dat het steeds beter gaat met onze wereld. Ziektes, armoede en kindersterfte hebben de voorbije decennia een flinke duik genomen. Meteen het bewijs dat we als mensheid in staat zijn om ons eigen lot te verbeteren. Om de wereld voor iedereen even rond te maken”, aldus Caroline Pauwels.

Ronduit is deels gebaseerd op recente lezingen, columns en interviews, die in het geheel zijn geïntegreerd, maar een groot deel is volledig nieuw. Zo ook de persoonlijke beschouwingen na elk hoofdstuk. “Ze bieden een meer intieme kijk op mensen en ervaringen die mijn leven mee bepaald hebben”, schrijft Caroline Pauwels.

Een van de persoonlijke stukken gaat bijvoorbeeld over haar passie voor het zwemmen. Een fragment:

“Als ik zwem, dan weet ik gewoon dat er voor de problemen die ik aan mijn hoofd heb, een oplossing uit de bus zal komen. Tijdens het zwemmen kom ik altijd tot het juiste inzicht. Of tot wat mij op dat moment het juiste idee lijkt. Dus als ik iets moet beslissen of oplossen, dan is dat in de regelmaat van die slagen - schoolslag afgewisseld met crawl en soms rugcrawl - dat ik besef: het komt goed. In het zwembad komt alles altijd goed. Daar vind ik de inspiratie om moeilijke zaken op te lossen. Ik ben dus altijd gerustgesteld als ik ga zwemmen.”

Voor een interview met rector Caroline Pauwels of een recensie-exemplaar kunt u contact opnemen met de VUB persrelaties.

ISBN 9789089249708. Prijs € 21,99. Verschijnt ook als e-book.

CO
Sicco Wittermans