VUB-professoren lopen “20 km van Brussel” ten voordele van kankeronderzoek

Alternatieve run is slotstuk van “VUB Loopt” en meteen startschot vervolg “VUB Loopt … Verder” voor goede doel

Nu zondag 31 mei vindt de 20 km door Brussel plaats. Of beter gezegd: de alternatieve 20 km door Brussel. Want zo heet de run die de vijf ambassadeurs van de campagne VUB Loopt samen met 3 medewerkers van het UZ Brussel ondernemen ter vervanging van hun geplande deelname aan de ‘echte’ 20 km. Het traject loopt van de VUB-campus in Etterbeek tot aan de inkom van het UZ Brussel in Jette. Eenmaal aangekomen zullen de deelnemers een cheque van 11.811 euro overhandigen aan prof. dr Bart Neyns ten voordele van onderzoek naar immunotherapie in de strijd tegen kanker.

Onder meer prof. Dr. Bart Neyns zelf en algemeen beheerder van de VUB Nic Van Craen nemen deel. Het parcours brengt hen van Etterbeek dwars door de stad langs enkele vaste hotspots van de 20 km van Brussel zoals het Jubelpark en de Wetstraat tot aan het Universitair Ziekenhuis.

De run wordt georganiseerd als slot van “VUB Loopt”, een initiatief om zoveel mogelijk professoren, personeelsleden en studenten van de Brusselse universiteit aan het lopen te krijgen en zo een betere conditie op te bouwen. Maar “VUB Loopt” helpt ook de gezondheid van anderen een handje: lopers konden zich namelijk laten sponsoren voor hun deelname aan de befaamde 20 km van Brussel. Alle acties en giften van de voorbije maanden brachten in totaal 11.811 euro op. Dat bedrag gaat integraal naar het VUB-UZ Brussel Paul De Knop Fonds voor immunotherapie, dat werd opgericht door de oud-rector van de VUB en onder meer onderzoek van Prof. Dr. Bart Neyns en zijn team naar kankerbehandelingen via immuuntherapie financiert.

“Het is natuurlijk sneu dat de echte 20 km door Brussel is uitgesteld want het had echt het hoogtepunt moeten worden van deze sportieve actie voor het goede doel,” zegt Dirk Van de Wiele, hoofd van de afdeling Beweging en Sport van de VUB en drijvende kracht achter VUB Loopt. “Maar er is ook een positieve kant aan, namelijk dat het ons een goed alibi geeft om VUB Loopt te verlengen: VUB Loopt… verder. Deze alternatieve 20 km door Brussel is meteen een mooi eindpunt en startschot. We zorgen er zondag uiteraard voor dat alles honderd procent veilig verloopt voor onze deelnemers. Zo zullen de lopers aan de oversteekplaatsen uiteraard stoppen indien nodig, en verder aan alle verkeersregels houden. En natuurlijk respecteren we de richtlijnen van de overheid met betrekking tot het coronavirus: lopers houden minstens vijf meter afstand van elkaar.”

VUB Looptverder

Een alternatieve 20 km door Brussel, gelopen door 5 loopambassadeurs van VUB Loopt en drie medewerkers van het UZ Brussel, waaronder oncoloog Bart Neyns.

Programma:

• Start: zondag 31 mei om 10u00 aan het gebouw van de Dienst Beweging en Sport op de VUB-campus van Etterbeek.
  • Aankomst: +/- 12u30 aan de inkom van het UZ Brussel in Jette.
  • Overhandiging aan UZ Brussel-oncoloog Bart Neyns van de opbrengst (tot nu toe) van de campagne VUB Loopt ten voordele van het VUB-UZ Brussel Paul De Knop Fonds voor immunotherapie, in de vorm van een cheque ter waarde van 11.811 euro.

Over giften aan het Paul De Knop Fonds

Het Paul De Knop Fonds heeft tot doel het multidisciplinair wetenschappelijk onderzoek aan de faculteiten Geneeskunde en Farmacie (o.l.v. prof. dr. Bart Neyns) en Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen (o.l.v. prof. dr. Jo Van Ginderachter) van de VUB en aan het UZ Brussel te bevorderen. De giften die ingezameld worden, zullen gebruikt worden om de noden te dekken van onderzoekers, onderzoeksgroepen of vakgroepen, in het domein van fundamenteel, klinisch en translationeel onderzoek naar immuuntherapie.

Wie het onderzoek naar immuuntherapie van de Vrije Universiteit Brussel en UZ Brussel wil steunen, kan dit via een gift aan het VUB – UZ Brussel Paul De Knop Fonds: rekeningnummer BE 51 001367793562 met vermelding GIFT FO2 Paul De Knop.

Meer info: www.vubfoundation.be/paul-de-knop-fonds

Meer info: