VUB-professoren leren scholieren kritisch luisteren en denken

‘PACT School Tour’ van de VUB bezoekt bijna 100 Vlaamse en Brusselse scholen

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) lanceert de eerste editie van de 'PACT School Tour'. Tijdens de tour geven maar dan 50 VUB-professoren en wetenschappers gastlessen in scholen aan scholieren uit de derde graad over actuele en boeiende thema’s, met een focus op kritisch denken. Met deze dialoog tussen scholieren en wetenschappers, wil de PACT School Tour het kritisch vermogen van jongeren aanscherpen, zodat ze kunnen opgroeien tot democratische en kritische burgers. Dit is meer dan ooit nodig in onze gepolariseerde samenleving waar desinformatie, nepnieuws, censuur en propaganda onrust zaaien en de bovenhand nemen op echt en constructief debat.

De PACT School Tour werd op 25 maart officieel afgetrapt in het GO! Koninklijk Atheneum in Mortsel. Daar kregen meer dan 80 leerlingen van het 6de jaar een gastles van VUB-Professor Strategisch Management Mychal Langenus gevolgd door een kritische vraag-en-antwoordsessie.

“Het is een heel verrijkende ervaring om hier aan mee te werken. We tonen als universiteit ons engagement door connectie en interactie te zoeken, en leerlingen te inspireren tot wat er mogelijk is voor hun verdere studies. Als VUB-professor vind ik het belangrijk om mijn studenten dagelijks uit de dagen om zichzelf en het eigen denken aan een kritisch onderzoek te onderwerpen”, aldus Mychal Langenus.

De PACT School Tour brengt de komende maanden een bezoek aan bijna 100 middelbare scholen van de verschillende onderwijskoepels in Vlaanderen en Brussel. 'PACT' staat voor de Pauwels Academy of Critical Thinking, die de maatschappelijke dialoog op basis van kritisch denken promoot en versterkt.

Motor van verandering in de wereld

De PACT School Tour maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om een stempel te drukken op het maatschappelijk debat en bij uitbreiding de wereld.

"Wij zijn bijzonder trots op dit unieke initiatief dat onze docenten en wetenschappers tot in de secundaire scholen brengt. Dit kadert in ons engagement als Urban Engaged University waarbij we de motor van verandering in de wereld willen zijn. Met onze tour door Vlaanderen en Brussel inspireren we jongeren niet alleen om te studeren om een diploma te halen, maar willen we vooral ook kritisch denken stimuleren. Kritisch denken is niet alleen een basisvoorwaarde is om hogere studies met succes te volbrengen, maar ook een levenshouding die meer dan ooit nodig is in onze snel veranderende wereld waarin we overspoeld worden door informatie die niet altijd even betrouwbaar is. De VUB wil een uitstekende voedingsbodem bieden waarin kritisch denken zich verder kan ontwikkelen.", aldus Jan Danckaert, rector van de VUB.

Meer info

Sam Jaspers