VUB professor fiscaliteit Michel Maus presenteert zijn grote luchtige belastingboek

Partycrasher De fiscus als pretbederver

Wij nodigen u graag uit voor de presentatie van het boek Partycrasher De fiscus als pretbederver, door VUB professor fiscaliteit Michel Maus. De tekeningen zijn verzorgd door de bekende illustrator  Lectrr. Met veel anekdotes en licht vileine maakt Maus de lezer duidelijk: voor de verzorgingsstaat is geld nodig, maar fiscale onrechtvaardigheid mogen we niet pikken. Met veel waargebeurde verhalen, zoals waarom de boot van Prins Albert een oorlogsboot is.

Na de boekvoorstelling heffen we ook graag het glas op een bijzondere verjaardag. Op 22 oktober is het immers exact 100 jaar geleden dat ons Wetboek Inkomstenbelasting in het parlement werd gestemd.

Tussen droom en daad staan al eens fiscale wetten. Het lijkt er steeds meer op alsof de fiscus ons geen enkel plezier meer gunt en al te vaak als ongenode gast het feest komt verpesten. In Partycrasher De fiscus als pretbederver toont professor Michel Maus aan hoezeer onze stoutste dromen verweven zijn met fiscaliteit. Hij wijst op de addertjes onder het gras bij de aankoop van een Toscaanse villa of dat gedroomde luxejacht, toont aan hoe je als beursgoeroe in wording langs alle kanten gepluimd wordt, waarom het misschien toch niet zo’n goed idee is om je echtgenoot te verruilen voor die bejaarde miljonair, maar ook waarom de al te gulle Sœur Sourire het lachen al snel verging of nog: hoe dromen van vollere borsten je portemonnee toch flink platter kan maken… Maar een Belg zou geen goeie Belg zijn mocht hij niet blijven proberen de fiscus te slim af te zijn. Zo lees je hoe ‘betere’ burgers de grijze zones in de wetgeving en de fiscale speelruimte blijven aftasten. De vele uit het leven gegrepen en sappig geschreven cases maken van Partycrasher een uiterst leesbaar en bij momenten hilarisch boek. Fiscaal infotainment van de bovenste plank!

Praktisch: op 21 oktober van 18 tot 20 uur in het  RITCS café, Antoine Dansaertstraat 70, 1000 Brussel. U kan zich aanmelden via Lies Feron, persrelaties VUB, [email protected]