VUB-prof Mathieu Vinken ontvangt Galenusprijs voor Farmacologie

Baanbrekend onderzoek naar acute en chronische leverziektes

Op 29 mei 2018 heeft professor Mathieu Vinken, verbonden aan de faculteit Geneeskunde en Farmacie van de Vrije Universiteit Brussel, de Galenusprijs voor Farmacologie ontvangen uit handen van Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block. Deze toonaangevende prijs wordt jaarlijks toegekend door een deskundige jury aan een vorser uit België of Luxemburg jonger dan veertig jaar voor uitmuntend klinisch of fundamenteel farmacologisch onderzoek.

Mathieu Vinken ontving de prijs voor zijn baanbrekend onderzoek naar de karakterisering van een nieuw doelwit voor de behandeling van acute en chronische leverziektes. Hij spitst zich daarbij toe op communicatie tussen levercellen, die typisch verstoord is bij ondermeer acuut leverfalen, leververschrompeling en leververvetting. Als deel van dit onderzoek worden nieuwe stoffen aangemaakt om de communicatie tussen de levercellen te beïnvloeden en zo het ziektebeeld te verbeteren.

Het bekroonde onderzoek maakt deel uit van een project dat ondersteund wordt door een ‘Starting Grant’ van de gerenommeerde ‘European Research Council’. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van São Paulo in Brazilië, waar Mathieu Vinken gastdocent is en een ‘São Paulo Excellence Chair Grant’ ontvangen heeft van de ‘São Paulo Research Foundation’ voor zijn onderzoek.

De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in diverse vooraanstaande internationale wetenschappelijke tijdschriften (http://www.vub.ac.be/en/research/project/connect-team) en vielen reeds verschillende keren in de prijzen. Met dit innovatief onderzoek hoopt het team van professor Mathieu Vinken een bijdrage te kunnen leveren aan de behandeling van leverziekten die momenteel aan de basis liggen van de vijfde meest voorkomende doodsoorzaak wereldwijd.

Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB