VUB-prof. Loots ontvangt Prijs voor Mensenrechten 2019 voor reddingsmissies Belgische IS-kinderen

7 december 2019 – 17u – VUB – Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus – Aula QA – Pleinlaan 2, 1050 Brussel

Aanstaande zaterdag reikt de Liga voor Mensenrechten haar “Prijs voor Mensenrechten” uit aan kindertherapeut en professor Psychologie aan de VUB Gerrit Loots. Hij krijgt deze voor zijn hulp aan kinderen van Belgische IS-strijders die nog vastzitten in het conflictgebied. Prof. Loots deelt de prijs met Jihad van de Moeders.

De terugkeer van Syriëstrijders en hun gezinnen naar ons land is al maandenlang het onderwerp van verhit politiek en maatschappelijk debat. De laatste jaren reisde prof. Loots meermaals met oorlogsverslaggever Rudi Vranckx naar verschillende vluchtelingenkampen in Syrië en Irak om de kinderen te onderzoeken en nodige medische zorgen toe te dienen. Hij is daarnaast ook een felle pleitbezorger van de repatriëring van deze IS-kinderen naar België.

De Liga voor Mensenrechten lauwert prof. Loots en de Jihad van de Moeders nu met de Prijs voor Mensenrechten voor hun strijd voor kinder -en mensenrechten. De organisatie reikt de prijs ieder jaar uit in aanloop naar Human Rights Day (10 december) aan mensen die zich actief hebben ingezet voor de mensenrechten.

Hij deelt de prijs met Jihad van de Moeders. Dat is een collectief van moeders van Syriëstrijders dat steun biedt aan families van Syriëgangers en werkt rond deradicalisering bij jongeren.

Kati Verstrepen, voorzitter Liga voor Mensenrechten, over de prijs voor Gerrit Loots en Jihad van de Moeders: “Zij brengen de menselijkheid terug in een debat dat hevig gepolariseerd wordt en verdedigen een principieel standpunt gebaseerd op mensen- en kinderrechten”, verklaart Liga-voorzitter Kati Verstrepen.

U bent van harte welkom op de overhandiging van de Prijs voor Mensenrechten van 2019 op zaterdag 7 december aan prof. Loots en Jihad van de Moeders door Rudi Vranckx. Voor en na de ceremonie kan u uiteraard spreken met de laureaten. Komt u langs? Geef dan gerust een seintje aan Sicco Wittermans, VUB persrelaties ([email protected] of 02/629 21 37).

17u – Onthaal

17u30 – Start programma

• Verwelkoming door Kati Verstrepen (Voorzitter Liga voor Mensenrechten)
  • Laudatio door Rudi Vranckx (VRT journalist) en prijsoverhandiging door Hans Claus