VUB-prof lanceert transitieboek ‘Met een factor 8 naar de mobiliteit van de toekomst’

Woensdag 9 september - 11u - live-streaming

Beste journalist,

in aanloop van de Week van de Mobiliteit (16-22 september) presenteert Cathy Macharis, VUB-professor voor duurzame mobiliteit en logistiek, op woensdag 9 september haar nieuwe publicatie ‘Met een factor 8 naar de mobiliteit van de toekomst’. Hierin geeft zij op een innovatieve manier en aan de hand van 8V’s (Vermelden, Vermijden, Verschuiven, Verschonen, Versnellen, Verbinden, Veranderen en Verliefd) aan hoe de transitie naar minder uitstoot in de mobiliteitssector kan lukken.

Macharis: “De transportsector heeft een belangrijke impact op de klimaatsverandering. De sector is immers verantwoordelijk voor een vierde van de uitstoot en groeit erg sterk. Het goederen- en personenvervoer is daardoor ook hét probleemkind om de doelstellingen voor het verminderen van de CO2-uitstoot tegen 2050 met 80 tot 95 procent. En toch kan een transitie heel snel gaan, mensen en bedrijven zijn op zoek naar duurzame oplossingen en staan klaar om de switch te maken. Ik stel in mijn boek een snelle en duurzame transitie van ons mobiliteitssysteem voor, die niet werkt volgens de oude recepten.”

Programma:

11u00 Inleiding Lies Feron, persrelaties VUB

11u05: Toelichting Prof. Cathy Macharis, gewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel en co-directeur van de VUB-onderzoeksgroep MOBI (Mobility, Logistics and Automotive Technology Research Centre)

11u30: Mogelijkheid tot vragen en boeken van interviews in de namiddag

U bent van harte uitgenodigd om deze boekpresentatie bij te wonen via Teams. U dient hiervoor uw aanwezigheid aan te melden bij de persverantwoordelijke Lies Feron, [email protected] of 0484 590 550. Alle deelnemers ontvangen dan per e-mail een uitnodiging om aan de persconferentie deel te nemen.

IR ES