VUB-prof Karen Sermon voorzitter European Society for Human Reproduction and Embryology

Prof Dr Karen Sermon van de onderzoeksgroep Reproductie en Genetica van de faculteit Geneeskunde en Farmacie is tot voorzitter verkozen van de European Society for Human Reproduction and Embryology (ESHRE) tijdens hun jaarlijkse congres, dat online plaatsvond. Dit is een grote eer voor de faculteit en de VUB, omdat ESHRE de grootste wetenschappelijke vereniging is in Europa op het gebied van reproductie en infertiliteit. Sermon zal in de voetstappen treden van Profs Em André Van Steirteghem en Paul Devroey, die in de jaren 80 van de vorige eeuw ESHRE mee uit de grond hebben gestampt, en die beiden gediend hebben als chair van de vereniging.

Sermon studeerde af als doctor in de geneeskunde aan de VUB in 1988, waarna zij haar PhD behaalde onder Inge Liebaers en André Van Steirteghem. Het onderwerp van haar thesis was de ontwikkeling van pre-implantatie genetische testing (PGT, toen nog gekend als pre-implantatie genetische diagnose). Deze thesis leidde later tot haar grote bijdrage tot de oprichting van de PGT-kliniek aan het UZ Brussel, die nu met meer dan zeshonderd behandelingen per jaar, één van de grootste centra is in Europa. Zij bleef geïnteresseerd in de genetica van vroege embryo’s, en werd in 2004 professor aan de VUB. In de vroege jaren 2000 stichtte zij het laboratorium voor menselijke embryonale stamcellen op, om deze te gebruiken als ziektemodellen. Ze publiceert regelmatig in wetenschappelijke tijdschriften over haar beide favoriete onderzoeksonderwerpen.

ESHRE is een grote wetenschappelijke en medische vereniging met meer dan tienduizend leden die actief zijn als fertiliteitsarts, klinisch embryoloog, fundamenteel wetenschapper, in paramedische beroepen zoals vroedvrouwen, psychologen of laboratoriumtechnologen, of als bio-ethicus of jurist. De vereniging is actief in opleiding en heeft belangrijke accreditatieprogramma’s voor klinische embryologen, reproductieve chirurgen en IVF klinieken. ESHRE publiceert tijdschriften die als eerste gerangschikt zijn in het gebied, en beïnvloedt actief de beslissingen omtrent reproductieve gezondheid zowel op nationaal als op EU niveau, bijvoorbeeld door de regelmatige publicatie van druk geconsulteerde ESHRE Guidelines. Het jaarlijkse congres trekt regelmatig meer dan tienduizend deelnemers van over de hele wereld.

GF