VUB-prof Karen Celis formuleert antwoorden op slechte politieke vertegenwoordiging van vrouwen

Boekvoorstelling “Feminist Democratic Representation” – 13/11/2020 – 17u – Facebook Live

Beste journalist,

Op vrijdag 13 november stellen prof. dr. Karen Celis (VUB) en prof. Sarah Childs (University of London) hun nieuwe publicatie “Feminist Democratic Representation” voor. Met dit boek, uitgegeven door het prestigieuze Oxford University Press, formuleren ze aan de hand van actuele thema’s zoals abortus, de burkini, prostitutie, concrete antwoorden op de blijvende politieke ondervertegenwoordiging van vrouwen.

“Vrouwenstemrecht en genderquota waren de eerste stappen in de realisatie politieke gelijkheid tussen mannen en vrouwen . Maar het is ondertussen duidelijk dat dit niet volstaat. ‘Feminist Democratic Representation’ stelt de volgende stap voor. In het boek herdenken Sarah en ik wat de vertegenwoordiging van vrouwen in al hun diversiteit moet inhouden, en dat is veel meer dan enkel meer vrouwen in de politiek. We introduceren een nieuw type vertegenwoordigers die twee cruciale rollen te vervullen hebben: de verkozen vertegenwoordigers informeren én ter verantwoording roepen. Op die manier komen hechtere relaties tussen vrouwen en de formele politieke instellingen tot stand. We illustreren het belang daarvan aan de hand van een aantal actuele politieke thema’s: de burkini, prostitutie, abortus en Marine Le Pen. Een beetje tegen de trend van vandaag in pleiten we dus niet voor minder vertegenwoordigers, maar voor meer, en vooral betere vertegenwoordigers.”, aldus prof. Celis.

U bent van harte welkom op de digitale boekvoorstelling op vrijdag 13/11 om 17u. U kan uw aanwezigheid aanmelden op de facebookpagina of indien u een interview vooraf wenst met prof. Celis: bij de VUB-persrelaties via 0473/96 41 37 of [email protected]

Het evenement vindt plaats in het Engels.

Voor meer informatie, contacteer:

Karen Celis