VUB-prof exposeert Brusselse talenten en iconen

KUNSTHOOFDSTAD BRUSSEL STRIJKT NEER IN BERLIJN

Wij willen u bekend maken met de opening van de Brusselse expositie Gemischte gefühle in Berlijn. Deze vindt plaats op het historische vliegveld Tempelhof. De opening is op 9 oktober 2017 om 19u00 en loopt tot 8 november. Exposanten zijn jonge kunstenaars als BABA ALI Younes (*1986), Douglas EYNON (*1989) en Roberta GIGANTE (*1986), samen met iconen als Marcel BROODTHAERS en James ENSOR. De volledige lijst staat in de uitnodiging. Curator VUB-prof Hans De Wolf wil laten zien waarom de Brusselse kunstscene internationaal zo enorm in aanzien staat. WHY BRUSSELS IS THE NEW BERLIN

Het project begon met een artikel in de New York Times, eind 2015. (Staat in de bijlage) De Amerikaanse krant schreef dat Brussel the place to be was voor de art-scene.“For decades, Europe’s buttoned-up political centre had a reputation for stodginess and chilliness. No longer: Brussels has quietly emerged as one of the continent’s most exciting creative hubs.”  Voor professor De Wolf was dat de aanleiding om de jonge honden van de Brussels kunstscene tijdelijk naar Berlijn te verhuizen om de hele wereld te laten zien wat Brussel echt in haar mars heeft.

Met de expositie Gemischte gefühle op de voormalige luchthaven Tempelhof willen de organisatoren het hart van de Berlijnse kunstwereld raken door het hedendaagse BRUSSEL op zijn scherpst te laten zien. Bovendien op een originele manier, die ook inspeelt op wat er vandaag leeft binnen de Brusselse kunstwereld. Ze hebben daarvoor een beroep gedaan op de belangrijkste kunsttroeven van de stad. Het zijn de protagonisten van de Brusselse kunstwereld die de journalisten van de NYT hebben geïnspireerd tot een grote lofbetuiging. Door op hun een beroep te doen, willen ze ook een stukje van de Brusselse “spirit” overbrengen naar Berlijn en willen ze een brandende nieuwsgierigheid opwekken naar de Belgische hoofdstad.

De criteria voor de selectie van de twaalf jonge kunstenaars waren tweeledig. Enerzijds hadden de samenstellers uiteraard oog voor de intrinsieke kwaliteiten van het jonge oeuvre, maar anderzijds vroegen de samenstellers zich bij elk dossier af of de kunstenaar op een originele en confronterende invulling kon geven aan het hoofdthema van de tentoonstelling: BRUSSEL, MIGRATIE en IDENTITEIT.

Locatie:

FLUGHAFEN TEMPELHOF