VUB Prof. Em. Willem Elias toont grote impact van ontwerper en interieurarchitect Frans L. Van Praet op hedendaags design

VUB Prof. Em. Willem Elias toont grote impact van ontwerper en interieurarchitect Frans L. Van Praet op hedendaags design

Persvoorstelling ‘De Jaarringen’ met Minister Sven Gatz – 16 maart - Brussel

Het boek ‘De Jaarringen’ dat VUB Prof. Em. Willem Elias en Johan Valcke, voormalig directeur van Design Vlaanderen, aan Frans L. Van Praet (°1937) wijden onthult zijn bijzonder rijke en zeer diverse oeuvre en zijn belangrijke nationale en internationale impact op hedendaagse vormgeving. De bij het grote publiek weinig bekende Van Praet tekende ondermeer voor de inrichting van het Belgisch Paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sevilla (1992) en het iconische Sevillazitje. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Zijn volledige oeuvre wordt vanuit diverse insteken getoond en geanalyseerd in het boek ‘De Jaarringen’ dat op 16 maart in Brussel voorgesteld wordt door Minister van Cultuur Sven Gatz en de auteurs in het bijzijn van Frans L. Van Praet.

Van Praet, van opleiding interieurarchitect en ontwerper, startte zijn carrière in het kunstenaarsmilieu rond de galerie Zwarte Panter. In deze context situeert zich zijn werk: een Vlaams surrealisme dat met beeldende kracht zijn verhaal vertelt. De kruisbestuiving tussen concept en beeld loopt als een rode draad door het werk van Van Praet. Hij is echter niet alleen een designer-meubelmaker-interieurarchitect, maar ook een installatiekunstenaar waardoor zijn werk een architecturale dimensie krijgt. Wat Van Praet bijzonder maakt is de veelheid aan zowel beeldend werk, meubeldesign, interieurarchitectuur en industriële vormgeving.

Hij werkte samen met kunstenaars zoals Fred Bervoets en Piet Stockmans, ontwierp meubellijnen en utilitaire voorwerpen. Van Praet deed de herinrichting van de Wetstraat 16, de inrichting van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sevilla en tal van privéwoningen. Verder ontwierp hij de concepten voor het Belgische paviljoen op Expo ’98 in Lissabon, de Pagaddertoren aan de Schelde en gebouwen zoals de hoofdzetel van het Gemeentekrediet in Brussel of de zetel van de socialistische mutualiteit in Antwerpen.

Samen met andere hedendaagse designers doet Frans Van Praet de grens tussen kunst en design vervagen. Hij bekleedt hiermee een unieke plaats in de geschiedenis van het Belgische en Europese design.

Dit kwam eind verleden jaar nog aan bod in de eerste overzichtstentoonstelling ‘Hommages’ van Frans L. Van Praet in het Gentse Designmuseum waar de hij ontwerpen toonde die een eerbetoon zijn aan de kunstenaars die hem inspireerden zoals Mies van der Rohe, Mondriaan, Rietveld, Loos, Ensor, Bervoets en Margritte.

Prof. Elias wijst op de fascinerende tweeslachtigheid in het werk van Van Praet: “in zijn ontwerpen gaat een verhalende exuberantie hand in hand met een minder-is-meer-soberheid van het minimalisme. Zijn creaties vormen een synthese van het ongewoon utilitaire en het potentieel van het materiaal. Hout is zijn lievelingsmateriaal. Bij doorgezaagd, eeuwenoud hout ziet men de jaarringen - de geschiedenis van het groeiproces”.

Noot voor de pers: persvoorstelling op zaterdag 16 maart 2019 - 15:00 -16:00 u - Standaard Boekhandel - Anspachlaan 28 - 1000 Brussel

Over Press - Vrije Universiteit Brussel

De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel