VUB-prijs voor maatschappelijke valorisatie voor Luc De Vuyst en Pieter Ballon

150.000 euro voor elke laureaat

Dit jaar reikt de Vrije Universiteit Brussel haar Prijs voor Maatschappelijke Valorisatie uit aan Pieter Ballon en Luc De Vuyst. De prijs wordt sinds 2012 uitgereikt door de onderzoeksraad van de VUB aan onderzoekers die door hun engagement en gedrevenheid een sterke maatschappelijke uitstraling hebben. Aan de prijs is een som verbonden van 150.000 euro voor elke laureaat.

Professor Luc De Vuyst is gewoon hoogleraar in de industriële microbiologie en voedingsbiotechnologie. In 1994 richtte hij aan de VUB de onderzoeksgroep IMDO op, waar hij tot op vandaag hoofd van is. IMDO’s onderzoek spitst zich onder meer toe op spontane fermentatieprocessen, in het bijzonder zuurdesem, vlees, cacao, koffie, groenten en zure bieren, alsook op de ontwikkeling van functionele starterculturen om die processen beter te sturen. Professor De Vuyst behoort volgens Thomson Reuters sinds 2014 tot de top 1%-onderzoekers van zijn domein. Hij is ook vicedecaan van de Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen en heeft nog talloze andere bestuursfuncties.

Professor Pieter Ballon is directeur van de onderzoeksgroep SMIT (Studies on Media, Innovation and Technologies). In 2017 werd hij aangesteld als allereerste ambassadeur Brussel Smart City. Hij is ook de internationaal secretaris van het European Network of Living Labs. Sinds 2009 doceert hij Communicatiewetenschappen aan de VUB.

Naar aanleiding van deze prijs organiseerde Crosstalks een interdisciplinaire en feestelijke Entr’Actewaarbij de laureaten elk vijf gasten uitnodigden die hen op de een of andere manier inspireren of beïnvloeden. Entr’Acte is een alternatie van gesprekken, beeld en muziek.

In 2012, onder leiding van toenmalig rector Paul De Knop, besliste de Onderzoeksraad van de Vrije Universiteit Brussel om naast financiering voor fundamenteel onderzoek ook geld vrij te maken voor onderzoek met een sterke maatschappelijke impact of een bijzondere wetenschappelijke uitstraling. De prijs staat gelijk aan een geldprijs ter waarde van 150 000 euro, die voor één of meerdere onderzoeksprojecten gebruikt kan worden.

Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB