VUB peilt naar mobiliteitsvisie kinderen in Oetingen

“Een buizensysteem, trampolineparken en veel groen in het dorp”

Hoe willen de Oetingse kinderen dat hun dorp er in 2050 uitziet? Met die vraag trokken VUB-onderzoekers Sara Tori en Jesse Pappers (MOBI) naar basisschool De Oester in Gooik. In het kader van hun studie ‘Oetingen2050’ onderzoeken ze daar hoe de inwoners hun gemeente zien over 30 jaar. Daarbij willen ze ook de kinderen betrekken, die liefst trampolineparken en zwembaden zien komen, maar vooral ook veel groen en weinig auto’s.

“Het doel van ons bezoek is om ook de jeugd te betrekken bij ons project”, zeggen Tori en Pappers. “Zij zullen namelijk de generatie zijn die Oetingen in 2050 actief zal meemaken. We trokken gedurende twee dagen naar de klassen van de lagere school om hun visie voor het dorp te ontwikkelen.”

De mobiliteitsonderzoekers van VUB polsten eerst naar de huidige mobiliteit en hoe de kinderen zich graag door Oetingen zouden verplaatsen, mochten ze kunnen kiezen. Daarna bedachten ze hun vervoersmiddel van de toekomst en konden ze uitwerken hoe het dorp er in 2050 zou kunnen uitzien. Aan de hand van een plattegrond werd dat ook uitgetekend.

“De visies van de kinderen waren erg creatief”, zeggen Tori en Pappers. “Sommigen zien een achtbaan door Oetingen lopen, of een buizensysteem doorheen het dorp voor thuisleveringen. De jonge dorpsplanners zagen ook het nut van een pretpark in het dorp, net als een wielerbaan. Anderen gaven dan weer de voorkeur aan veel groen, speeltuinen en een autovrij dorpscentrum.”

Het team peilt dus naar hoe de gemeente de komende decennia moet evolueren, aangepast aan veranderingen zoals een nieuwe school en de STEAM-academie die eraan komen. Onder impuls van VUB-vicerector en Oetingenaar Hugo Thienpont schakelde de universiteit daarvoor onderzoeksgroep MOBI in, die nauw zal samenwerken met B-PHOT Brussels Photonics, de VUB-groep die gebaseerd is in Gooik en de trekker is van de STEAM-academie.

“De inwoners kregen postkaarten in de bus en er zullen ook gesprekken met een aantal bewoners plaatsvinden. Tijdens de zomer worden al deze resultaten geanalyseerd om in het najaar een finaal rapport te presenteren, dat zal worden voorgesteld aan alle Oetingenaren en het gemeentebestuur. De bedoeling is om de beslissingen die vandaag gemaakt worden, af te toetsen aan deze resultaten.”

Story image

contact: