VUB organiseert donateursevent voor borstkankeronderzoek: €775.000 ingezameld voor het  Yamina Krossa Fonds

VUB organiseert donateursevent voor borstkankeronderzoek: €775.000 ingezameld voor het Yamina Krossa Fonds

Zaterdag 12 oktober 2024 – De Vrije Universiteit Brussel (VUB) organiseerde vandaag een bijzonder evenement ter gelegenheid van de internationale borstkankermaand. Met het event benadrukt de universiteit het grote belang van baanbrekend kankeronderzoek en spreekt zij haar oprechte dank uit aan de gulle donateurs die het VUB Yamina Krossa Fonds ondersteunen. Dankzij de onvermoeibare inzet van Yamina Krossa is inmiddels een indrukwekkend bedrag van €775.000 ingezameld. Die fondsen versterken het onderzoek van prof. dr. ir. Damya Laoui en haar team, die werken aan veelbelovende therapieën tegen kankerherval en uitzaaiingen – een essentiële stap in de strijd tegen kanker.

Een aantal genodigden nam vooraf deel aan een interactief experiment in het laboratorium Dendritic Cell Biology and Cancer Immunotherapy van prof. Laoui en haar team. De openingsspeech werd gehouden door rector Jan Danckaert, die zijn dank uitsprak voor de onmisbare steun en betrokkenheid van de aanwezigen. Hij benadrukte het belang van zowel wetenschappelijk onderzoek als preventie in de strijd tegen onder andere borstkanker.

"Aan de VUB en het UZ Brussel werken onderzoekers dag in, dag uit aan het redden van levens", aldus Danckaert. "Onder hen Damya Laoui, die samen met haar team werkt aan de ontwikkeling van een veelbelovende therapie tegen kankerherval en uitzaaiingen. Dit onderzoek staat vandaag veel verder dankzij de bijdragen van onze gulle donateurs. Dankzij die fondsen blijft het niet bij theoretisch onderzoek, en is er het vooruitzicht om het onderzoek in de nabije toekomst naar de kliniek te brengen en toe te passen op de eerste patiënten."

Vervolgens nam vicerector Innovatie & Valorisatie, Peter Schelkens, het woord. Hij stond stil bij het verlies van ererectoren Caroline Pauwels en Paul De Knop, en benadrukte hoe die tragische gebeurtenissen de universiteit nog volhardender maken in de strijd tegen kanker. "Wetenschap is ons krachtigste wapen tegen deze verwoestende ziekte," benadrukt Schelkens.

Yamina Krossa, de oprichter van het fonds, onderstreepte de kracht van het netwerk: “Dankzij grote giften, zoals die van stand-up comedian en mecenas Alex Agnew, kunnen we enorme vooruitgang boeken. Maar ook die ene student die €5 doneerde of de trouwe donateurs die ons maandelijks steunen, dragen bij aan ons succes. Ook zij die zelf niet kunnen doneren, maar anderen inspireren om dat wel te doen, zijn van onschatbare waarde. Onze dank gaat uit naar iedereen die – op welke manier dan ook – investeert in hoop en bijdraagt aan een toekomst waarin de angst voor een terugkeer van kanker tot het verleden behoort.”

Panelgesprek

Initiatiefnemers ten voordele van het fonds deelden hun inspirerende acties tijdens een panelgesprek, gepresenteerd door Friedl’ Lesage.

Onder hen waren Ginette Barrie en haar zoon Jochen Van Den Broeck van de Hamse Bouwcentrale die zich jaarlijks inzetten voor het goede doel. Bairie organiseert al twee jaar op rij het concert 'Beat Cancer with Music' en doneerde de opbrengst aan het fonds. Haar zoon Jochen zette zich in met het Hams Boarding toernooi, een voetbaltoernooi, en zamelde eveneens een aanzienlijk bedrag in.

Marie-Lynn Hens vertelde over de steun die de AFAS Foundation gaf aan het fonds voor de ontwikkeling van de podcast “Het is kanker. Wat nu?

"De kracht van gemeenschapszin kan bergen verzetten, en de warme VUB-gemeenschap toont dat keer op keer," besloot Friedl’ Lesage.

De VUB blijft vastberaden in haar missie om via innovatie en onderzoek bij te dragen aan een wereld waarin borstkanker geen dodelijke ziekte meer is en waarin patiënten een betere levenskwaliteit hebben. Iedereen die het onderzoek van prof. dr. ir. Damya Laoui wil steunen, kan dat doen via het VUB Yamina Krossa Fonds.

Lees hier een recent interview met Yamina Krossa.

Website: www.vub.be/foundation

Elisabeth Rabaey (Hoofd VUB Foundation)
​Tel: 0492 55 21 23
​Email: Elisabeth.Rabaey@vub.be