VUB opent blokruimte in centrum Brussel in historische Ravensteingalerij

Start eerste VUB-blokruimte buiten campussen in stadscentrum luidt massablok in

In het kader van de Brussel City Campus ‘WeKONEKT’ lanceert de VUB in samenwerking met het online platform BRIK een nieuwe blokspot in het stadscentrum: de historische Ravensteingalerij in het hart van Brussel.  Steeds meer studenten studeren samen op publieke plaatsen om de blok door te komen. Daarom organiseert de VUB elk jaar de Massablok. Tot 29 juni kunnen ruim 1.300 studenten op zes verschillende locaties verspreid over de VUB-campussen samen blokken. Met de blokspot in de Ravensteingalerij biedt de VUB nu ook plaats voor studenten buiten haar campussen om in optimale omstandigheden te blokken voor de examens die op 11 juni starten.

De VUB verwacht veel interesse voor de blokruimte in de Ravensteingalerij. Deze historische en architecturale ruimte ligt immers in het hartje van de stad en naast het Centraal Station. De ruimte is elke dag geopend van 9 tot 22 uur, ook tijdens de weekends.

Dit initiatief kadert in het ‘WeKONEKT’-project van de VUB. Samen met verschillende culturele instanties, bedrijven en organisaties richt de universiteit bekende en minder bekende plekken in de Brusselse binnenstad in als collegezaal of werkplek. Zo wil de VUB haar studenten dichter bij de stad te brengen. Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap ontstond hieruit de Brussel City Campus die zich uitstrekt over de hele stad, met BOZAR en de Ravensteingalerij als vaste uitvalbasis.

“Ik vind het belangrijk om de VUB-studenten te laten kennismaken met het echte Brussel. Daarom verbinden we onze campussen in Etterbeek en Jette meer en meer met het stadscentrum, zodat de studenten zich volledig in de stad kunnen smijten. Ook tijdens de blokperiode. De Ravensteingalerij biedt dan ook als centraal gelegen en gemakkelijk bereikbare locatie de ideale blokomgeving om in alle rust te studeren, met de mogelijkheid om tussendoor de stad in te duiken als ontspanning en verrijking”, aldus VUB-rector Caroline Pauwels.

Ideale blokklimaat in hartje Brussel

De VUB werkt voor dit project samen met BRIK, een servicedesk voor studenten die rustige studieruimtes voorziet voor blokkende studenten in Brussel. BRIK zorgt voor alle nodige materialen en toezicht in de Ravensteingalerij om de studenten het blokleven zo comfortabel mogelijk te maken.

“Samen met BRIK streven we in de Ravensteingalerij naar het perfecte blokklimaat voor onze studenten. VUB verzorgt de locatie, BRIK alle nodige infrastructuur zoals internet, stopcontacten en koffie. We verwachten een grote opkomst, maar de vrijwilligers van BRIK zullen alles in goede banen leiden. Een plek reserveren is niet mogelijk, dus op tijd zijn is de boodschap.” – Christa Huijgens, studiebegeleider aan de VUB

Open elke weekdag t.e.m. maandag 11/6 van 9 tot 22 uur.

Ravenstein galerij, lokaal Mezzanine, niveau +1

Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB