VUB opent academisch jaar in Europees Parlement

“Europa, EUTOPIA, and the need for a new Renaissance” - vrijdag 29 september om 15u

De voorbije jaren opende de Vrije Universiteit Brussel haar academisch jaar telkens op locaties die we zonder overdrijven iconisch voor Brussel mogen noemen.

Dit jaar nodigen rector Jan Danckaert en voorzitter van de Raad van Bestuur Karsten De Clerck u uit voor de opening van het academisch jaar 2023-2024 in een setting die iconisch is voor heel Europa: het grote halfrond van het Europees parlement.

In de zaal waar de belangrijkste Europese debatten plaatsvinden, zal rector Jan Danckaert in zijn openingsrede het cruciale belang van Europese samenwerking voor excellent onderwijs, onderzoek en innovatie benadrukken. En ook: de nood aan een nieuwe renaissance

Jan Danckaert: “Het Europees Parlement is de ideale locatie voor een academische openingszitting in het teken van ons netwerk EUTOPIA. Mijn boodschap is: Europa en de wereld hebben nood aan een nieuwe Renaissance en een nieuwe Verlichting. Allianties zoals Eutopia dragen daar toe bij.”

Als daad bij het woord zal hij samen met negen rectoren van Europese universiteiten een overeenkomst ondertekenen die van EUTOPIA een absoluut referentiepunt moet maken voor academische samenwerkingsverbanden en connecties over heel Europa. EUTOPIA is een alliantie van tien Europese universiteiten met de VUB als stichtend lid. Vanuit Europese waarden als inclusie, openheid, duurzaamheid en de verdediging van academische vrijheid wil EUTOPIA een antwoord zijn op de grote uitdagingen van onze tijd.

Europese topspreker Federica Mogherini

Federica Mogherini is rector van het Europacollege en gewezen Hoge Vertegenwoordiger van de EU voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid. Zij is de Europese topspreker die de academische openingszitting van de VUB in het Europees Parlement extra dimentie geeft. Mogherini houdt een gastrede die volledig in het teken staat van Europa en EUTOPIA. Tijdens de opening luistert het publiek ook naar de boodschap van de voorzitter van EUTOPIA, rector Tiziana Lippiello van de Ca'Foscari Universiteit van Venetië, en naar EUTOPIA-studentenvertegenwoordigers.

De academische opening in het Europees Parlement vindt plaats op vrijdag 29 september en start stipt om 15u00.

Meer info:

Gezien de strikte veiligheidsmaatregelen, graag als pers uw aanwezigheid bevestigen voor 18 september via Sam Jaspers - 0499 28 34 00.

VUB Academische opening 2023-2024
Peter Van Rompaey