Persuitnodiging: VUB ontvangt negen universiteiten uit heel Europa

EUTOPIA week 27 juni-1 juli

De VUB is de trotse gastvrouw van de vijfde Eutopia-week. Daarin komen studenten, professoren, diplomaten, beleidsmakers van het hele continent naar Brussel. De VUB wil laten zien hoe ze met de stad interageert. We nodigen de pers hier graag voor uit. Maandag 27 juni om 11 uur is openings ceremony met onder andere een key note van Anne Teresa De Keersmaeker en een Eutopia medaille voor pro-rector Caroline Pauwels. Het vindt plaats in Cinema Palace, Anspachlaan 85, 1000 Brussel. VUB rector ad-interim Jan Danckaert: “De tien universiteiten van de EUTOPIA-alliantie hebben drie kwaliteiten gemeen: studentgerichtheid, inclusiviteit en plaatsgebondenheid, wat betekent dat de instelling een wisselwerking heeft met de regio of de stad waar zij gevestigd is".

VUB rector ad-interim Jan Danckaert: Voor mij is EUTOPIA een voortdurende opfrissing van mijn manier van denken. Het haalt me uit mijn comfortzone, en door in contact te komen met andere universiteiten die op een andere manier georganiseerd zijn, leer je om gemeenschappelijke doelen voorop te stellen. Dat is verrijkend. Wij waren een van de architecten van het concept van connected learning communities, waarin we professoren en natuurlijk eenheden van de verschillende universiteiten met elkaar verbinden."

PROGRAM EUTOPIA WEEK OPENING CEREMONY (IN EGNLISH)

27/6 11h – 12h30, aansluitend lunchreceptie tot 14u

• 10h00 – 10h50
    • Doors open, registration
  • 11h00 – 11h05
    • Introduction - moderator Carmen Mazijn (EUTOPIA student representative,  VUB PhD student in AI)
  • 11h05 – 11h15
    • Word of welcome - VUB rector Jan Danckaert
  • 11h15 – 11h30
    • Key note speech 1: Multilingualism – Brussels Minister Sven Gatz
  • 11h30 – 11h45
    • EUTOPIA panel - VUB Rector Jan Danckaert; EUTOPIA Chair, University of Gothenburg rector Eva Wiberg; EUTOPIA Secretary General Nikki Muckle. Moderator Carmen Mazijn.
  • 11h45 – 12h00
    • Humanist chapel master Adriaan Willaert – Sophie Cocquyt, DionysosNow!
  • 12h00 – 12h10:
    • Honorary EUTOPIA medal presented to VUB pro-rector Caroline Pauwels – EUTOPIA Chair Eva Wiberg
  • 12h10 – 12h30
    • Key note speech 2: Rosas – Anne Teresa De KeersmaekerRosas
  • 12h30 – 12h35
    • Closing remarks – Carmen Mazijn
  • 12h35 – 14h30
    • receptie

Het volledig programma van de week vindt u in de bijlage. De website is www.vub.be/en/eutopia.

De Europese Universiteit

De Europese Universiteit is een initiatief van de Europese Commissie om een Europese ruimte voor hoger onderwijs op te richten waarmee de lidstaten kunnen reageren op de snelle veranderingen in het Europees hoger onderwijs landschap. Het doel van deze transnationale allianties is om de krachten te bundelen en het internationaal concurrentievermogen te verbeteren. Europese Universiteiten maken onderlinge uitwisselingen in onderwijs en onderzoek veel makkelijker. Studenten kunnen bijvoorbeeld een diploma behalen bestaande uit opleidingsonderdelen uit verschillende landen. Momenteel zijn er 41 partnerschappen, die elk uit vijf tot elf universiteiten bestaan, waaronder ook EUTOPIA. EUTOPIA werd juni 2019 een Europese Universiteit.

EUTOPIA

EUTOPIA is een ambitieuze alliantie van 10 gelijkgestemde universiteiten die bereid zijn zichzelf opnieuw uit te vinden: de Babeș-Bolyai Universiteit in Cluj-Napoca (Roemenië), de Vrije Universiteit Brussel (België), CY Cergy Paris Université (Frankrijk), de Ca’Foscari Universiteit in Venetië (Italië), de Technische Universität Dresden (Duitsland), de Göteborg Universiteit (Zweden), de Universiteit van Ljubljana (Slovenië), de NOVA-universiteit in Lissabon (Portugal), de Universiteit Pompeu-Fabra in Barcelona (Spanje) en de University of Warwick (Verenigd Koninkrijk). Deze tien pioniers slaan de handen in elkaar om dé universiteit van de toekomst vorm te geven.

Elke universiteit heeft verschillende campussen die diep geworteld zijn in hun omgeving. Ze hebben nauwe relaties aangeknoopt met hun gemeenschappen, de institutionele structuren en de lokale bedrijven. De missie van EUTOPIA bestaat erin een unieke en gewaagde langetermijnalliantie te scheppen van transformatieve en geëngageerde instellingen. Studenten, onderzoekers en personeel van EUTOPIA werken samen aan een nieuw academisch model dat een weergave is van een open en verenigd Europa, dat zijn burgers en het milieu respecteert.

Lize De Potter

Sicco Wittermans