VUB-Onderzoekshoogleraar Mireille Hildebrandt krijgt prestigieuze beurs van Europese Onderzoeksraad.

2,5 miljoen voor onderzoek naar gevolgen van kunstmatige intelligentie en blockchain voor het recht

Jurist en filosoof Mireille Hildebrandt heeft een prestigieuze ERC-Advanced Grant van 2,5 miljoen euro toegekend gekregen. Met deze beurs gaat zij onderzoeken wat de gevolgen zijn van de digitalisering van het recht door kunstmatige intelligentie en block chain. De titel van haar onderzoek is ‘Counting as a Human Being in the Era of Computational Law’. Hildebrandt werkt aan de Vrije Universiteit Brussel en Radboud Universiteit in Nederland. Ze is verbonden aan de VUB-onderzoeksgroep Law Science Technology & Society studies (LSTS) . Alle informatie over het onderzoek is te vinden op http://www.cohubicol.com.

Mireille Hildebrandt werkt als jurist en filosoof op het snijvlak van recht en informatica. Waar zij de afgelopen jaren vanuit Brussel en Nijmegen onderzoek deed naar de gevolgen van data-gestuurde omgevingen voor rechtsstaat en democratie, richt zij zich nu op de inzet van kunstmatige intelligentie en blockchain-technologie (‘legal tech’) in het recht zelf. Denk aan advocatenkantoren, het openbaar ministerie en de rechterlijke macht, maar ook aan overheden, notarissen en fiscalisten, die computersystemen gebruiken om juridische beslissingen te nemen, te voorspellen of voor te bereiden.

Hildebrandt gaat daartoe op grondslagenniveau onderzoeken hoe het huidige, tekst-gestuurde recht zich verhoudt tot data- en code-gestuurd recht. Een viertal juristen en filosofen (in Brussel) en twee informatici (in Nijmegen) gaan in kaart brengen wat de mogelijke gevolgen zijn van de introductie van computationeel recht voor bijvoorbeeld de begrijpelijkheid en de contesteerbaarheid van het recht. Daarmee hoopt zij de kern van de rechtsstaat te waarborgen op het niveau van het ontwerp van ‘legal tech’, door de trade-offs zichtbaar te maken die met iedere ontwerpbeslissing verbonden zijn. Het uiteindelijke doel is een nieuwe hermeneutiek (interpretatieleer) te ontwikkelen die juristen (en burgers) in staat stelt om de output van computationele systemen op waarde te schatten, te interpreteren en aan te vechten.

European Research Council

De European Research Council (ERC) van de Europese Unie is de eerste pan-Europese organisatie voor financiering van grensverleggend onderzoek. Het doel is om wetenschappelijke topkwaliteit in Europa te stimuleren door de allerbeste, creatiefste onderzoekers te ondersteunen. De European Research Council heeft daarvoor een Starting Grant voor jonge toponderzoekers, de Consolidator Grant voor onafhankelijke excellente wetenschappers en de Advanced Grants voor senior research leiders.

De Europese Onderzoeksraad (ERC) heeft beurzen toegekend aan zeven Vlaamse wetenschappers die verbonden zijn aan Vlaamse instituten.

Meer info

Mireille Hildebrandt