VUB-onderzoeksgroep krijgt goedkeuring om via transplantatie mannen weer vruchtbaar te maken na kankerbehandeling als kind

Wereldwijde primeur voor onderzoeksgroep van VUB-professor Ellen Goossens

De onderzoeksgroep van prof. Dr. Ellen Goossens (VUB) hoopt als eerste wereldwijd eerder afgenomen teelbalweefsel terug te implanteren bij mannen die door een kankerbehandeling als kind geen zaadcellen produceren. Vlaams minister van Wetenschapsbeleid Hilde Crevits: "Opnieuw een baanbrekend onderzoek naar kanker op het palmares van Vlaamse wetenschappers." De minister wil op dit elan verdergaan en maakt ook dit jaar 800.000 euro extra budget vrij voor 3 nieuwe onderzoeksprojecten.

“De steun in het kader van Kom op tegen Kanker via het FWO is van onschatbare waarde voor ons onderzoek. Daardoor konden wij een protocol ontwikkelen voor het bewaren en transplanteren van testiculair weefsel. Momenteel loopt een studie waarin jongens die weefsel lieten inbanken verder worden opgevolgd zodat we kunnen onderzoeken of hun puberteit normaal verloopt en of zij vruchtbaar zijn op volwassen leeftijd. Dit is van belang omdat er nog steeds te weinig geweten is van de effecten van kankerbehandelingen op jonge leeftijd.”- professor Ellen Goossens (VUB)

“Het onderzoek van professor Goossens is het ultieme bewijs dat jarenlang investeren in onderzoek naar kanker loont. Kanker is en blijft een ziekte waar vele families of vriendenkringen vroeg of laat mee in aanraking komen. Iedere kans tot een versnelde diagnose, betere behandeling of nazorg achteraf, moeten we met beide handen grijpen. Daarom investeren we in het kader van Kom op tegen Kanker via het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO) jaarlijks in beloftevolle wetenschappelijke projecten. Dit jaar zetten we in op een betere screening van huid- en longkanker en het effect van immuuntherapie. We hopen dat ook deze onderzoeken in de toekomst baanbrekende resultaten zullen opbrengen.” – Vlaams minister van Wetenschapsbeleid Hilde Crevits

De onderzoeksgroep van Ellen Goossens, professor aan de VUB en hoofd van de onderzoeksgroep 'Biologie van de testis’, voert al lange tijd onderzoek naar de vruchtbaarheid van jongens na een kankerbehandeling. Tot op vandaag is daar weinig over geweten. De onderzoeksgroep brengt daar verandering in. Met resultaat, want Vlaanderen heeft door het baanbrekende onderzoek als eerste wereldwijd toelating gekregen om bevroren teelbalweefsel te implanteren die de vruchtbaarheid van ex-kankerpatiënten kan herstellen.

Sinds 2002 lieten in totaal 128 jongens hun teelbalweefsel inbanken bij het UZ Brussel voor opvolging. Prof. Dr. Ellen Goossens onderzocht de effecten en de mogelijkheid om bij zij die geen zaadcellen produceren toch hun kinderwens waar te maken.

Na succesvolle onderzoeksresultaten, heeft het Ethisch Comité de onderzoeksgroep nu toestemming gegeven om eerder afgenomen en ingevroren teelbalweefsel weer bij mannen te implanteren. Daarmee kunnen spermacellen worden ontwikkeld die van pas komen bij vruchtbaarheidsbehandelingen. De onderzoeksgroep verwacht in 2022 bij een eerste patiënt de transplantatie uit te voeren.

Minister Crevits maakt opnieuw 800.000 euro vrij voor onderzoek naar kanker

Het onderzoek van VUB-professor dr. Ellen Goossens is een van de voorbeelden waar Vlaanderen jaarlijks in investeert in het kader van Kom Op Tegen Kanker. Ook dit jaar maakt Vlaams minister van Wetenschapsbeleid Hilde Crevits 800.000 euro extra budget vrij via het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO).

De steun gaat naar 3 wetenschappelijke onderzoeksprojecten die onderzoek voeren naar betere diagnosestelling of behandeling van huid- en longkanker.

Het eerste onderzoek gebeurt onder leiding van Hilde Bosman (KU Leuven) en in samenwerking met collega’s van de UGent en UAntwerpen. Het onderzoekt hoe longkankerscreening met CT-scans nog beter kan.  Longkanker is één van de meest voorkomende en ook de meest dodelijke kankers. De optimalisatie van de screening  is dan ook enorm belangrijk, gezien het nu al heeft bewezen een mortaliteitsreductie van 26% (mannen) en 41% (vrouwen) te hebben.

Het onderzoek van Lieve Brochez (UGent) zal zich richten op een betere detectie van huidkanker door huidkankerscreening in de brede bevolking meer kosteneffectief te maken. Dit moet er mee voor zorgen dat huidkankers in een vroegtijdige fase kunnen gedetecteerd worden en de kansen op genezing vergroot worden.

Het derde onderzoek, onder leiding van Jean-Christophe Marine (KU Leuven) wil de efficiëntie van immunotherapie, dat nu al vrij succesvol in de behandeling van huidkanker, nog verbeteren. Dit onderzoek wil nagaan waarom bepaalde patiënten wel op de therapie reageren en andere niet reageren en dus resistent zijn aan de immuuntherapie.

GF
Sicco Wittermans